3 skarpe råd om din personlige effektivitet

05. oktober 2015  |  Midt

Gik du glip af HK-kurset om personlig effektivitet? Så har du her 3 gode råd fra Naja Amelung, der netop har gjort et hold HK’ere meget skarpere på, hvordan de bliver mere effektive i hverdagen.

- Mere effektivitet handler ikke bare om teknik og arbejdsform ved PC’en. Det handler også om en erkendelse af, hvad du selv kan rykke og lave om på i din hverdag – og hvad du ikke kan gøre noget ved. Der er nemlig nogle grundvilkår, som vi ikke kan gøre noget ved, og hvor det er spild af tid at prøve, fortæller Naja Amelung om ét af sine budskaber til deltagerne på kurset.

- På kurset har vi præsenteret nogle værktøjer til en erkendelse af, hvad der er vores eget ansvar. Og til hvordan vi selv kan tage styring og ansvar, så travlheden ikke bare kører med os. Derfor er budskabet også lidt provokerende for nogen, fordi det er dig selv, du skal have fat i frem for at pege på andre.

Råd 1: Sæt mål
Øv dig i at blive skarp på dine mål – og gør dem kortfattede og konkrete: ”Jeg vil gerne være effektiv til det og det…”. Altså en konkret opgave, som du så kan løse bedre step by step
Råd 2: Giv din worklife-balance et tjek
Har du den rigtige balance mellem fritid, job og ”mig selv-tid”? Det kan nemlig hurtigt blive en glidebane, hvis du vil for meget, og vi skal lære at prioritere. Najas råd: ”Tag løbende balancen op og justér på den…”
Råd 3: Bliv skarp på at prioritere
Bliv skarp på at fokusere – det kan du øve dig i med nogle helt banale øvelser. Prøv for eksempel at fokusere på en blyant og fasthold dit blik i et par minutter. Det er god træning i at holde koncentrationen uden at lade sig forstyrre. Få samtidig et overblik over, hvad det er, der forstyrrer dig i hverdagen – og arbejd på at holde fokus i stedet for at lade dig forstyrre. Du kan sagtens lære at styre dit fokus med viljens kraft, siger Naja.

Mød Naja og få flere råd:

Beslægtede kurser:

Personlig effektivitet

Der blev tænkt og arbejdet flittigt blandt deltagerne. De skulle bl.a. opstille SMARTE mål: Specifikt, målbart, ambitiøst, relevant og med mulighed for evaluering.

HK Midt holder den 21. oktober en konference om uddannelse og arbejdsmiljø – var det noget for dig og dine HK-kolleger? Bliv inspireret og tilmeld dig/jer her

Det fik deltagerne med sig fra kurset:

Christina LindbergChristina Lindberg, ansat i Region Syddanmark – lønkontoret, OUH

- Jeg synes, at det lød spændende. For personlig effektivitet kan man vel altid bruge, især når man som her får nogle redskaber med, som jeg helt klart vil kunne bruge til at prioritere noget bedre i hverdagen. Det er samtidig en super god underviser, hvor jeg har følt mig med hele tiden. Også fordi vi skifter mellem undervisning og gruppearbejde, hvor vi kan få noget inspiration af hinanden.

- Vi er fire kolleger afsted sammen, men det er også hyggeligt at møde andre og høre om, hvordan det går hos dem. Og så er det spændende engang imellem at komme fra kontoret og lære nyt.

Erik PedersenErik Pedersen, uddannelsesplanlægger for lokomotivpersonalet – DSB

- Alle kan lære at blive mere effektive i deres hverdag, og kurset her er et godt wakeup call, så det ikke bare bliver den samme trummerum. Hos os har vi en kvindelig tillidsrepræsentant, der skubber til os siger, at vi skal udvikle os. For eksempel med et kursus som det her. Jeg meldte mig til, fordi det lød spændende, og jeg skal på kursus igen til efteråret.

- Kurset er vildt spændende, også fordi det ikke bare er en underviser, der står og snakker. Det gør, at dagen ikke virker lang, når vi hele tiden får ny inspiration i løbet af dagen.

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

har vi din korrekte emailadresse?

tjek ved at logge ind på mithk
øverst på siden

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK