Danmarks Bedste Østjyske Kollegaer

05. oktober 2015  |  Østjylland  |

302 Østjyder kæmper lige nu om at gå videre i konkurrencen Danmarks Bedste Kollega. Vinderen bliver fundet den 17. november.

Danmarks bedste østjydske kollega

Kender du typen? Hjælpsom, omsorgsfuld, lyttende og fuld af forståelse. Den type kollega, som gør det lige lidt sjovere at gå på arbejde.

Mindst 302 østjyder kan svare ja til spørgsmålet. For de har alle indstillet netop sådan en kollega, i HK’s konkurrence Danmarks Bedste Kollega.

En af de nominerede er Tine Bates, der arbejder i kundeservice i Ikea i Aarhus. Hun er indstillet af Tanja Andersen.

- Som I kan se, er Tine en af de smukkeste, vi har. Og så står hun altid klar, hvis vi har brug for hjælp, lyder Tanjas begrundelse.

Gode kollegaer vigtigere end høj løn

En undersøgelse fra HK viser, at det hverken er høj løn, sjove opgaver eller en god chef, der tæller mest, når østjyderne går på arbejde. Godt kollegaskab er den absolut vigtigste faktor for vores trivsel på jobbet.

Det kender de alt til på Jobcentret i Silkeborg. Her nominerede Sandra Studsgaard Jørgensen kollegaen René Aaby Rasmussen.

- Jeg blev sygemeldt med stress i foråret, men er kommet rigtig hurtigt tilbage takket være René. Han har taget nogle af mine opgaver på sig, for at skåne mig i den første tid efter sygemeldingen. Og selv om det har givet ham ekstra arbejde, brokker han sig aldrig, fortæller Sandra.

Mere end ni ud af ti østjyder synes, at deres kollegaer er gode, og syv ud af ti synes, at kollegaerne er hjælpsomme, viser HK’s undersøgelse. Samtidig siger knap halvdelen (48 %), at de kan tale med kollegaerne om personlige ting, mens næsten syv ud af ti (66 %) siger, at de ligefrem betragter deres kollegaer som venner eller ses med dem privat.

KollegaKarma kage

Karin Augstenborg i HR på Aarhus Universitet er nomineret som Danmarks bedste kollega

Tillidsrepræsentant Lene Fransen i HR på Aarhus Universitet nominerede lønmedarbejder Karin Augstenborg som Danmarks Bedste Kollega. Karin har overskud, stort omsorgsgen for os alle, godt humør og tager gerne en ekstra vagt for en kollega. Karin er lig med Solstråle. Nomineringen blev fejret med KollegaKarmakage.

Mens Tanja Andersen vandt et gavekort til Lagkagehuset, for sin nominering af Tine Bates, har flere østjyske arbejdspladser fået KollegaKarma kage. Blandt andet på Aarhus Universitet, hvor Marianne Kristensens nominering blev fejret med en kage, som HK Stat Østjylland kom forbi med.

- Marianne er altid positiv og klar til at hjælpe. Uanset, hvad man kommer med. Og så siger hun aldrig nej, lød det fra tillidsrepræsentant Tina Dreier, der dog måtte rette sig selv en smule.

- Hun havde godt nok en NIX-periode i sidste uge, hvor hun insisterede på at få gjort sine mange opgaver færdig, før hun påtog sig nogle nye, lød det.

Vinderen kåres 17. november

Da nominerings fristen udløb den 4. oktober, var der, i hele Danmark, nomineret 2558 gode kollegaer i konkurrencen. Hvem der vinder afgør juryen, der består af underdirektør i Dansk Erhverv, Rikke B. Ørum, forhandlingschef i KL, Marianne Brinch-Fischer, HK Danmarks næstformand, Mette Kindberg og arbejdsmiljørepræsentant Ken Lund. Vinderen kåres i Cirkusbygningen i København den 17. november, hvor Great Place to Work kårer landets bedste arbejdspladser.

Arbejdsmiljø

FLERE LOKALE