Ku' vi få en forhandling, tak

05. oktober 2015  |  Østjylland  |

Lægesekretærerne på Aarhus Universitetshospital har ikke været til lønforhandling i fire år. Men nu skal det være, besluttede de på et teammøde, hvor de samtidig fik undervisning i forhandlingsteknik.

Henrike Gammelholm, juridisk konsulent i HK Kommunal, underviser tillidsrepræsentanter i, hvordan man griber en lønforhandling an.

”Vi har ingen penge og derfor er der ingen grund til at forhandle”. Ledelsen behøver næsten ikke engang at sige sætningen, for den rumler allerede i baghovederne på tillidsrepræsentanterne. De seneste års mange sparerunder, har næsten fået lægesekretærerne til at sige sætningen selv.

- I dag tager vi første skridt til at ændre på det og kræve en lønforhandling, lyder det fra Bettina Sørensen, der er TR på ortopædkirurgisk afdeling.

Lægesekretærerne på AUH har sat hinanden stævne til teammøde, med fokus på lønforhandling.

- Når det er så længe siden, at vi har forhandlet, så er der også mange ting, vi har for lidt viden om i dag. Hele lønsystemet er blevet ændret, og det skal vi have et overblik over, inden vi sætter os til et forhandlingsbord, siger Bettina Sørensen.

Lægesekretærerne har inviteret Henrik Gammelholm, der er juridisk konsulent i HK Kommunal, med til mødet. Han skal undervise dem i, hvordan man griber en lønforhandling an og ikke mindst, hvordan man får struktureret sit arbejde og sat sig nogle mål.

- Det er en meget stor opgave at forberede sig til lønforhandling. Det kræver systematik, og at man tager den tid, der skal til, for at blive klar. Mange tillidsrepræsentanter har jo rigeligt med andre opgaver i hverdagen, og når man så samtidig får at vide, at der ingen penge er at forhandle om, ja så er lønforhandling bare en af de ting, mange får skubbet til side, fortæller han.

Ingen automatik

Engang kom lønforhandlingerne næsten automatisk. Ledelserne var selv aktive for at få tillidsrepræsentanterne til forhandlingsbordet. Men sådan er det ikke længere.

- Tillidsrepræsentanterne skal selv bede om en forhandling. Ledelsen har nemlig ikke pligt til at indkalde. Og ledelsen har ofte heller ikke særlig meget lyst. For dem er sætningen om, at der ingen penge er at forhandle om, også blevet et faktum. Men det ændrer jo ikke ved, at vi har ret til en forhandling og selvfølgelig skal bruge den ret, siger Jane Schjønberg Marholm, der er faglig konsulent i HK Kommunal Østjylland.

Ketty de Laurent er nyvalgt tillidsrepræsentant på afdeling V, og har derfor ikke tidligere siddet til lønforhandlinger. Derfor er hun glad for den fælles indsats i teamet.

- Dagen i dag giver et rigtig godt indblik i, hvad man skal huske. Hvor er faldgruberne og hvordan er systemet egentlig skruet sammen. Jeg bliver styrket i, at jeg ikke bare skal acceptere ledelsens udmeldinger, men argumentere og drøfte tingene i mit bagland, inden jeg nikker til ledelsens ønsker, siger hun.

Hvornår lægesekretærerne går til ledelsen med et krav om en lønforhandling er endnu ikke planlagt.

- Det, at vi nu i fællesskab, tager skeen i den anden hånd, giver fornyet mod og vilje. Og med den viden vi får samlet sammen i dag, kan vi i den kommende tid koordinerer og strukturere vores næste skridt, siger Bettina Sørensen.

Løn

i HK Østjylland