Charlotte rettede op på trivslen på arbejdspladsen

06. oktober 2015  |  HK it, medie & industri  |  Rani Bech

På Jensen Denmark laver kollegerne sjov med, at de ikke behøver en HR-afdeling. De har Charlotte, som er nomineret til at blive Danmarks bedste kollega.

For tre uger siden bed Britta Kruse mærke i en af de tv-reklamer, der kørte henover skærmen den aften. Den var fra HK og handlede om, at man kunne nominere sin kollega til at blive Danmarks bedste kollega.

- Med det samme tænkte jeg på Charlotte. Jeg var slet ikke i tvivl om, at jeg ville nominere hende, siger Britta Kruse.

Hendes indstilling af kollegaen var begrundet med en spøg, kollegerne har på arbejdspladsen om, at de ikke behøver at have en HR-afdeling, fordi de har Charlotte. Spøgen er opstået på en alvorlig baggrund. Charlotte Pedersen, der er økonomimedarbejder, har nemlig været med til at sætte fokus på den gode trivsel på arbejdspladsen.

- Vi kan godt have en lidt ”frisk” tone på arbejdspladsen, og på et tidspunkt var den begyndt at overskride flere kollegers grænser. Charlotte undersøgte, hvad vi kunne gøre ved det. Ledelsen var også med på det. Det endte med, at vi alle kom på kursus i, hvordan vi opfører os over for hinanden, fortæller Britta Kruse.

Kollegernes kollega

Efterfølgende blev der indført en trivselsmåling to gange om måneden, hvor medarbejderne lige kort giver hinanden en melding om, hvordan de går og har det.

- Charlotte er sådan et rigtig godt menneske, der bekymrer sig om alle. Hun spørger af interesse til, hvordan man har det. Hun respekterer også, hvis man ikke lige har lyst til at svare på det nu og her. Så husker hun det og vender tilbage til det på et andet tidspunkt, siger Britta Kruse.

De kvindelige kolleger på Jensen Denmark har en lukket facebookgruppe, hvor de deler nyheder med hinanden. Det var der, Charlotte Pedersen først så, at hun var indstillet til kollegaprisen.

- Der var mange kolleger, der havde kommenteret på opslaget og med mange fine ord. Det blev jeg rigtig glad for. Jeg går igennem fabrikken hver morgen og hilser derfor på mange kolleger i løbet af en dag. Så veksler jeg et par ord og spørger, hvordan det går. Det kan jeg slet ikke lade være med, siger Charlotte Pedersen.

Blandt HK it, medie & industri Hovedstadens arbejdspladser er der indstillet mere end 160 kolleger til den fornemme titel som Danmarks bedste kollega. På landsplan er 2.558 kolleger nomineret – heraf er 807 fra hovedstadsområdet.

Afgørelsen finder sted i Cirkusbygningen 17. november, hvor en jury bestående af underdirektør i Dansk Erhverv, Rikke B. Ørum, forhandlingschef i KL, Marianne Brinch-Fischer, HK Danmarks næstformand, Mette Kindberg og arbejdsmiljørepræsentant Ken Lund, udvælger vinderen blandt finalisterne.

Sammen er du stærkere Psykisk arbejdsmiljø Arbejdsmiljø Kolleger