Kender du et digitalt hjælpeinitiativ, som bør hyldes?

06. oktober 2015  |  HK Stat  |

Digitaliseringsstyrelsen vil kåre de bedste tiltag, der hjælper borgerne med at bruge nettet i kontakten med det offentlige. Et godt digitalt initiativ kan være meget. Afgørende er, at det har gjort en forskel.

Medarbejdere i hele landet gør en stor indsats for at hjælpe borgerne med digitale udfordringer. Det vil Digitaliseringsstyrelsen nu fejre. Del din arbejdsplads’ gode eksempler inden 12. oktober og få mulighed for at vinde 10.000 kr. til et relevant kursus eller en oplægsholder.

Nominer dit eksempel på et digitalt hjælpeinitiativ via formularen Indstilling til Årets digitale initiativ (link udgået 26/10/16) senest 12. oktober 2015. Skriv en kort tekst, der indeholder titlen på initiativet, udfordringen, løsningen og resultatet.

Borgere i hele landet får hver dag hjælp med Digital Post og digital selvbetjening. I Region Syd har man fx sørget for iPad-undervisning til ældre og svagtseende borgere, mens man i Struer Kommune arbejder tæt sammen med 8. og 9. klasser.

Næstformand i HK Stat Peter Raben anerkender og bakker op om de mange initiativer:

- Det er rigtig flot, at både engagerede offentligt ansatte og frivillige ildsjæle gør en stor indsats for at klæde både unge og gamle på til den digitale hverdag. At mestre digitale færdigheder kan komme alle til både gavn og glæde, men er også nødvendigt nu om dage i kommunikationen med det offentlige, siger han og understreger samtidigt, at digitale tiltag ikke skal erstatte muligheden for personlig kontakt og vejledning:

- Man skal huske, at der stadig skal være mulighed for, at borgere i en hver alder kan få en personlig betjening hos offentlige myndigheder, når det er nødvendigt – også til at finde ud af de digitale selvbetjeningsmuligheder.

Fakta om kåringen af digitale hjælpeinitiativer

• Både enkeltpersoner og grupper kan deltage.
  • 19. november 2015 kårer Digitaliseringsstyrelsen ved et arrangement de bedste eksempler inden for kategorierne: ’Årets Frivillige Digitale Initiativ’, ’Årets Digitale Initiativ’ og ’Årets Omlægning af Post’ ved et event i København.
  • Vinderne belønnes med en præmie på 10.000 kr., som skal bruges på et relevant kursus eller en oplægsholder efter eget valg.
  • Digitaliseringsstyrelsen står bag kåringen i samarbejde med KL, Danske Regioner, Kulturstyrelsen, Ældre Sagen, Telecenter Danmark og Danske Seniorer.
Læs mere om kåringen

Computerarbejde Udvikling