Statslige arbejdspladser rykker til Sjælland

06. oktober 2015  |  Sjælland

1.205 statsjob kommer til Sjælland inden 2017. Det står i finanslovsforslaget. Statssektoren har sympati for de ansattes frustration, men byder også de nye job velkommen.

Foto af Estrid Husen, afdelingssektorformand i HK Stat Sjælland

I torsdags fremlagde regeringen sit forslag til finansloven for 2016. Et af forslagene er at flytte ca. 3.900 statslige arbejdspladser fra Hovedstaden til resten af landet, heraf 1.205 til Sjælland. Formålet er, at de statslige arbejdspladser skal være fordelt i hele landet og tættere på borgerne.

HK Stat Sjælland har stor sympati for frustrationen og bekymringerne hos de ansatte, som bliver berørt af flytningen. Samtidig byder de også de nye arbejdspladser velkommen til regionen, som har rigtig mange pendlere. Sektorformand Estrid Husen gav forleden udtryk for sine tanker i lokalaviserne:

- Jeg forstår frustrationen og bekymringen hos de ca. 1.200 personer, der nu skal flytte arbejdsplads fra København til en af de sjællandske provinsbyer, der er udvalgt til at modtage statslige arbejdspladser. De får længere til arbejde, men ikke længere end de mange tusinder, der dagligt pendler den modsatte vej.

- Ligeledes forstår jeg den dybe frustration og bekymring hos de medarbejdere, der i dag har deres daglige arbejde i Sjællandsområdet, som skal flytte til f.eks. Ribe. Det er en langt mere alvorlig sag. Vi vil i HK Sjælland hjælpe de berørte medlemmer alt det, vi kan.  Mit håb er, at flytningen kan ske på en velovervejet facon i god forståelse mellem medarbejdere, arbejdsgivere og organisationer. Gerne suppleret med en tryghedsaftale, som overenskomsten åbner mulighed for, og oprettelse af en Jobbank til gavn for de medarbejdere, der af den ene eller anden grund vælger ikke at flytte med.

Tillykke til Sjælland

- Når det er sagt, så synes jeg, der er god grund til at sige tillykke til Sjælland med de nye arbejdspladser. Vi trænger til dem, fordi trafikken de seneste mange år er gået den modsatte vej. Vi har mistet rigtig mange statslige – og private –  arbejdspladser og den synergi, der ligger i også at have statslige arbejdspladser i regionen, fortsætter Estrid. Jeg mener, at de nye arbejdspladser kan være med til at berige mangfoldigheden i regionen og styrke mulighederne for uddannelse via samarbejde med de regionale uddannelsesinstitutioner til gavn for både for de nye arbejdspladser, vores unge og det private erhvervsliv.

7 byer på Sjælland og Lolland-Falster vil få tilført statslige arbejdspladser, nemlig: Holbæk, Slagelse, Korsør, Ringsted, Sorø, Næstved og Nykøbing Falster. Desuden bliver et antal arbejdspladser placeret i ATP/Udbetaling Danmarks regionale center i Vordingborg.

HK Stat Sjælland byder de nye medarbejdere velkommen og er behjælpelig med råd og vejledning, uanset om man vælger at tage skridtet og flytte med, eller om man bliver i hovedstadsområdet og bliver pendler.

- Og så glæder vi os over, at der trods alt er tale om en indenlandsk udflytning uden tab af arbejdspladser i modsætning til, hvad titusinder af medarbejdere i industrien har oplevet, når deres arbejdsplads er blevet udflyttet til udlandet uden mulighed for, at de kunne følge med, slutter Estrid Husen.

Nye statslige arbejdspladser – fordelt på byer

• Holbæk (119): Danmarks Evalueringsinstitut (62), Danmarks Akkrediteringsinstitution (42) og Danida Fellowship Centre (15)
  • Slagelse (121): Dele af Miljøstyrelsen (61) og dele af Arbejdstilsynet (60)
  • Korsør (190): Søfartsstyrelsen (190)