Statslige arbejdspladser til Fyn – med dynamik og respekt

06. oktober 2015  |  Midt

Sektorformand Brita Andersen er ikke i tvivl: De nye statslige arbejdspladser, der flyttes til Fyn og Fredericia-området, vil give ny dynamik i regionen.

Hun taler dog også for hensyn til og respekt for de medarbejdere, der skal flytte med. ”Vi kender det kun alt for godt fra de medlemmer, der de senere år har set deres arbejdspladser blive flyttet fra Fyn…”, siger hun.
   - Vi er selvfølgelig klar til at byde velkommen til de medarbejdere, der flytter med deres arbejdsplads til Fyn. Samtidig anerkender vi helt klart udfordringen for den enkelte, der skal overveje en flytning. Vi kender det kun alt for godt fra de medlemmer, der de senere år har set deres arbejdspladser blive flyttet fra Fyn. Det er ikke nogen ukendt situation og problematik hos os. Derfor ved vi, hvor vigtigt det er, at vi står klar til at hjælpe dem til rette, siger Brita Andersen, der er sektorformand for HK Stat Midt.

På sagligt og seriøst grundlag

Brita Andersen

Brita Andersen, sektorformand for HK Stat Midt, glæder sig over de nye statslige arbejdspladser på Fyn og i Fredericia. Hun forventer, at de vil være med til at skabe dynamik og vækst.

- Som vi hele tiden har sagt, så skal de flytninger af statslige arbejdspladser fra København og ud i landet ske på et sagligt og seriøst grundlag. Kun sådan får vi taget de rette hensyn til medarbejdere, kompetencer, økonomi og den synergi, der skal skabes i forhold til det nye område og miljø, hvor den enkelte statslige institution og arbejdsplads placeres, vurderer Brita Andersen og fortsætter:
   - Når det er sagt, så er jeg sikker på, at de mange arbejdspladser vil gøre en forskel rundt i Danmark, hvor de vil være med til at skabe noget vækst og dynamik. Det gælder også på Fyn og omkring Fredericia. På listen over de statslige arbejdspladser, der skal flyttes, var Odense blandt de øverste som modtagerby af nye arbejdspladser, og SKAT i Middelfart tilføres nye medarbejdere.

Politisk gehør

HK Stat Midt afholdt i starten af 2015 konferencen ”Staten i hele samfundet”, hvor både daværende minister Carsten Hansen og fynske folketingsmedlemmer deltog i et panel – og hvor hele Fyn var stærkt repræsenteret i salen. Emnet var netop placering af statslige arbejdspladser, når de flyttes:
   - Vi har i hele 2015 arbejdet på at sætte en positiv dagsorden omkring placering af statslige arbejdspladser i vores område. Det har vi gjort i HK Midt, og vi har gjort det sammen med andre dele af landet med den samme dagsorden. Min forhåbning gik på, at hele Danmarks geografi blev tænkt ind, når nye enheder skulle placeres, og jeg er overrasket over det omfang, resultatet har fået, siger Brita Andersen og understreger:
   - Vi håber selvfølgelig, at udgangspunktet for hele projektet er en gennemtænkt strategi, og at der ikke kun kigges på kroner og ører, når statslige arbejdspladser flyttes og placeres nye steder. Det bør have førsteprioritet, at vi hurtigst muligt får skabt arbejdsro omkring den enkelte medarbejder og arbejdsplads.

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

Gode kolleger gør
arbejdsdagen bedre

få et bedre arbejdsliv gennem viden!

Konference: Rundt om arbejdsmiljø og uddannelse

se alle de fordele
du kan få glæde
af som hk-medlem

HK Medlemsfordele

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK