Nærlæs din lønseddel

07. oktober 2015  |  MidtVest  |

Tillidsrepræsentant Mona Anker har gennemgået de lønaftaler, der gælder for hendes kolleger, for at se, om alle fik den korrekte løn. Det gjorde de ikke.

- Når jeg sidder til de årlige lønforhandlinger, får vi at vide, at vi skal tage uddannelse. Så derfor ville jeg gerne vide, hvilke videregående uddannelser mine kolleger havde, fortæller Mona Anker, 50 år, der er fuldmægtig i kontoret Budget og Finans i Koncernøkonomi i Region Midtjylland.
Mona bad sine kolleger om at melde tilbage. Ud fra de oplysninger, hun fik, begyndte hun at tjekke deres indplaceringer rent lønmæssigt, og hun fandt ud af, at der var kolleger, der ikke fik den rigtige løn i forhold til deres uddannelsesniveau.
- Hvis de eksempelvis har en kommunom uddannelse, skal de have to trin oven i den almindelige løn. Har de desuden taget fagdelen, skal de have yderligere tillæg. Der er også nogle, der har taget en diplomuddannelse, og når de går i gang og har taget de første tre fag, udløser det faktisk et tillæg, forklarer hun.

Glad kollega og ledelse

Mona Anker bag skrivebord hos Region Midtjylland.

- Mange tjekker ikke deres lønseddel. Nu, den er begyndt at komme digitalt, er det måske ikke alle, der får den læst igennem. Men det er vigtigt at tjekke, for der kan jo ske fejl, siger Mona Anker.

Mona opdagede blandt andet, at der var en kollega, der havde taget en kommunom uddannelse, som aldrig havde fået tillæg for den, siden hun blev ansat i 2007.
Kollegaen, der nu står over for en større lønregulering, blev vældig glad, da Mona gjorde opmærksom på fejlen. Det samme gjorde ledelsen.
- Som tillidsrepræsentant oplever jeg at blive meget brugt til sparring af ledelsen. Vi vil jo gerne begge parter, at tingene fungerer godt, fortæller hun.
På baggrund af oplevelsen opfordrer hun alle til at nærlæse deres lønseddel.
- Mange tjekker ikke deres lønseddel. Nu, den er begyndt at komme digitalt, er det måske ikke alle, der får den læst igennem. Men det er vigtigt at tjekke, for der kan jo ske fejl. Det er også vigtigt at vide, hvad de enkelte løndele står for. Ferie er også en post, som der skal holdes øje med, siger hun.

Oplevelserne gør det værd

Mona Anker er rigtig glad for at være tillidsrepræsentant, som hun har været siden 2009.
- Sådan nogle oplevelser som den her gør det værd at være tillidsrepræsentant. Men det er også dejligt at kunne støtte op om kolleger, der eksempelvis går ned med stress. I det hele taget at kunne hjælpe sine kolleger. Og så er der stor faglig og personlig udvikling i hvervet. Jeg har taget tillidsrepræsentant-uddannelsen og føler virkelig, at jeg kan bruge det, jeg har lært, til noget. Jeg er ikke usikker over at gå ind til chefen. Han er jo også et menneske, siger hun.
Mona kom til Region Midtjylland i 2007 efter kommunalreformen, hvor amterne blev erstattet af regioner. Inden havde hun været ansat i 10 år i lønafdelingen i Viborg Amt. I alt er der fem tillidsrepræsentanter i HK Klubben i Regionshuset Viborg, og Mona er tillidsrepræsentant for ca. 70 kolleger.

Få tjekket din lønseddel

Din lønseddel kan gemme på skjulte fejl. Så få den tjekket, når HK MidtVest i uge 46 og 47 slår dørene op til løntjek i Viborg, Herning, Holstebro og Skive.

Både mandag i uge 46 og 47 sidder medarbejderne på kontorerne i Viborg, Herning og Holstebro klar til at tjekke din lønseddel i tidsrummet 17 til 19. I Skive bliver der desuden i samarbejde med LO åbent for lønseddeltjek i Fagforeningshuset torsdag i uge 46 fra kl. 16 til 19.

Og det kan betale sig at kigge forbi HK’s kontorer i det midt- og vestjyske de pågældende dage. Erfaringen er nemlig, at mange lønsedler gemmer på skjulte fejl.

Fejlene kan være manglende tillæg eller forkerte pensionsindbetalinger. Det kan også være, at man er placeret på det forkerte løntrin og på den måde er gået glip af penge – måske i årevis.

I HK Kommunal MidtVest vil der i forbindelse med løntjek-kampagnen være besøg på udvalgte arbejdspladser, og i HK Stat MidtVest er der i perioden 9. til 20. november mulighed for at aftale en tid hos faglig konsulent Lilian Fredholm på telefon 5121 8826 eller sende en mail til lilian.fredholm@hk.dk

Fagforbundet FOA’s 12 lokalafdelinger herunder afdelingerne i Viborg og Holstebro har siden januar 2014 gennem løntjek hentet mindst 8,2 millioner kroner hjem til medlemmerne, viser en rundspørge, som Fagbladet FOA har lavet. Og ved flere af medlemmerne løb de beløb, som de skulle have udbetalt af arbejdsgiverne, op i mange tusinde kroner.

Hos LO Viborg er der OK kampagne løntjek i uge 45 og 46, hvor LO blandt andet vil være til stede i Sct. Mathias Centret lørdag 7. og 14. november fra kl. 10 til 13, hvor der vil være uddeling af materialer og snak om løn og overenskomst. Der vil også de to lørdage fra kl. 10 til 12 være stillet en pavillon op foran Arbejdernes Landsbank.

Løn Tillidsrepræsentant

Gør en forskel på jobbet og
Udvikl dig personligt

Bliv tillidsvalgt

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK