Politi-HK’er bliver hyldet og prisbelønnet på LO-kongres

07. oktober 2015  |  HK Stat  |  HK Politiet og Anklagemyndigheden  |

Heidi Juhl Pedersen

Heidi Juhl Pedersen, her som nyvalgt formand for HK Politiet i 2008, modtager den 25. oktober LO's TR-pris 2015. Foto: Nils Lund Pedersen.

LO, landets største hovedorganisation med 17 forbund og op mod en million lønmodtagere som medlemmer, hylder formanden for politiets HK’ere med tillidsrepræsentantpris.

I 2008, hvor hun som 32-årig, enlig mor blev valgt som formand for HK’erne i politiet, satte Heidi Juhl Pedersen en ære i at være en bondeknold med fødderne solidt plantet i den sjællandske muld. Det fortalte hun dengang i HK Statbladet.

Hun gjorde samtidig op med det, hun kaldte fagbevægelsens traditionelt defensive holdning. Nu skulle det være slut med at sidde med korslagte arme og brokke sig. ’Nogle gange skal vi også selv melde ud først i stedet for at gå og være knotne,’ lød hendes programerklæring som nyvalgt formand for HK’erne i politiet.

Den 25. oktober 2015, når LO åbner sin kongres i Aalborg, modtager hun LO’s TR-pris 2015. I de 7 år, siden hun kom i spidsen for politi-HK’erne, har Heidi Juhl Pedersen ’ændret HK Politiets rolle fra at være en overset og ubetydelig spiller til at være en anerkendt og særdeles indflydelsesrig samarbejdspartner,’ som der står i indstillingen til prisen.

LO’s TR-Pris går til tillidsvalgte, der har gjort en særlig indsats for kollegerne på deres arbejdsplads. Fx ved at skabe gode arbejdsvilkår eller ved at øge kollegernes kendskab til fagbevægelsen. Med prisen følger udover æren en studierejse til Kina. Ud over Heidi Juhl Pedersen modtager 3 andre tillidsrepræsentanter fra henholdsvis NNF, Dansk Metal og FOA prisen i år.

Ikke min, men vores pris

Da meddelelsen om den kommende prisuddeling nåede Heidi Juhl Pedersen i dag, skrev hun straks begejstret til sine kolleger i bestyrelsen for HK Politiet, som har indstillet hende til TR-Prisen.

’Det er ikke min pris, men vores pris. Jeg har ikke fortjent det alene - men det har VI til gengæld. For vi har sgu gjort en forskel de seneste par år. Sammen,’ skriver Heidi Juhl Pedersen blandt andet.

- Jeg er meget glad for prisen. Det er afgørende, at den også er en anerkendelse af HK og vores måde at gøre tingene på. Prisen viser, at vi er gået den rigtige vej, siger Heidi Juhl Pedersen, som gang på gang i medierne har argumenteret for, at HK’erne kan være med til at aflaste de uniformerede politifok ved at udføre mere af det administrative arbejde, politifolk laver i dag.

HK'ere klar til at aflaste pressede politifolk

Dialog vinder

Indstillingen til prisen fremhæver blandt andet Heidis professionelle måde at arbejde på, både analytisk og kommunikativt. Prisvinderen må ifølge indstillingen ’fremstå som model for fremtidens fagligt engagerede, idet hun har vist, at den positive, innovative og progressive dialog gang på gang vinder over stædighed og korslagte arme. Hun har aldrig afbrudt et samarbejde på grund af uenighed, da hendes holdning er, at hvis man forlader et samarbejde, så sætter man sig selv helt uden for indflydelse.’

Heidi er 39 år, uddannet i Slagelse Politi. Hun har blandt arbejdet i Frederiksberg Politi, Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk Kriminalitet og i Rigspolitichefens Personaleafdeling.