Landet rundt: Borgmestre jubler. Københavnere græder

08. oktober 2015  |  HK Stat  |

Bølgen Vejle

Naturstyrelsens 81 nye arbejdspladser i Randbøl giver mulighed for at bo i den smukke jyske natur eller fx i Vejle, der i følge kommunen selv er ’et af Danmarks dejligste steder at bo - midt i et af de smukkeste oplevelsesuniverser i landet.' Foto: Henning Larsen Architects.

Flytteplanerne for statslige arbejdspladser vækker glæde, jubel, gråd og undren. Uvisheden er det værste for dem, der ikke ved, om deres job skal flytte. Eller hvornår. For Jette i Hjørring var regeringens plan et skridt på vej mod en fuldført vision.

Godt for nogle. Mindre godt fra andre. Mens borgmestre landet over jubler over at få flere jobs til deres kommuner (og nogle brokker sig over at være forbigået), har tusinder af familier i hovedstaden fået besked om, at de enten skal flytte – eller finde et nyt job til mor eller far.

3.899 jobs skal flytte væk fra hovedstaden, men mange steder ved de ansatte endnu ikke, hvem. Samtidig flytter endnu flere stillinger rundt i landet uden for Storkøbenhavn.

Lynet slog ned i Ballerup

I Ballerup sidder 32 ansatte i Forsvarets lønadministration. De fik torsdag den 1. oktober kort før middag at vide, at deres arbejde flyttes til Hjørring, og den besked kom helt uventet, fortæller Peter Christensen, der er tillidsrepræsentant.

- Det var noget af et chok, for vi havde slet ikke set det komme. Det var som et lyn fra en klar himmel, siger han.
Tillidsrepræsentanten tror ikke, at mange vil rykke med jobbet til Hjørring, da hele deres netværk er i hovedstadsområdet.

Armene oppe i Hjørring

I Hjørring sidder også Jette Videnkjær, der med regeringens plan får et stort ønske opfyldt. Den tidligere formand for HK Stat Nordjylland har i årevis kæmpet for at sprede de statslige arbejdspladser, og hun er medstifter af - og bestyrelsesmedlem i - foreningen "Staten i Hele Danmark – Nye veje til et land i balance".  Derfor havde hun også armene oppe, da statsministeren og 3 af hans ministre præsenterede planen "Bedre Balance".

- Jeg synes, det er et flot udspil, som kan være med til at skabe et land i bedre balance. Men det skal selvfølgelig gøres ordentligt og i tæt samarbejde med de faglige organisationer, siger Jette Videnkjær, der selv har en fortid hos Forsvaret i Hjørring.

Hun kan godt forstå, at det er en svær situation for kollegerne i København at få den besked, at jobbet flytter. Men hun synes, at medierne har en tendens til at male et negativt billede og håber, at mange vil følge med til "Guldkantsdanmark".

- Det er ikke rart for nogen, og det er klart, at det kan være et chok. Men det kan ikke passe, at alting skal være i København. Vi har altså både gode daginstitutioner, skoler, uddannelser og kulturtilbud i Jylland. Vi har også offentlig transport, og de fleste af os taler et dansk, som man godt kan forstå, selv om man kommer fra København, siger hun på forståeligt nordjysk.

Jette Videnkjær glæder sig ikke bare over de 257 nye job i Hjørring, men over at der samlet flyttes mange job ud i hele landet. Men dermed skal regeringen ikke holde op med at tænke på balancen, understreger hun.

- Jeg håber, det er et step i en løbende proces. Hver eneste gang, der skal oprettes en ny styrelse, skal politikerne og ministerierne tænke i at placere den uden for København, siger hun.

Hård tone på sociale medier

På avisen Nordjyskes debatside har mange nordjyder især reageret på en artikel om, "Chok og gråd ved melding om flytning til Hjørring", hvor avisen citerer Kristeligt Dagblad for, at Naturerhvervsstyrelsen tilbød krisehjælp til de statslige medarbejdere, efter de fik beskeden udflytning til Als.

Den artikel fra Nordjyske er (den 7. oktober, red.) delt mere end 1.400 gange og kommenteret 65 gange. En af dem er læseren Ivan Serup, der den 3. oktober kl. 19:19 skrev:

'Mage til hysteri skal man lede længe efter - krisehjælp mig i rø... Hva`med hjælp da Aalborg værft, slagteriet og virksomheder lukkede? Snotforkælede københavnere ...'

I NaturErhvervsstyrelsen i København er Kathja Demant en af dem, der ikke skal flytte med, når 370 arbejdspladser flytter til Sønderborg. Kathjas opgaver bliver i København, men andre i hendes team skal flytte. De ved bare ikke hvem, og uvisheden er svær at håndtere, fortæller hun.

Derfor har det også været svært at håndtere den hårde tone, som har været på nogle sociale medier, hvor mange har påpeget, at der har været mindre fokus i medierne, når statslige arbejdspladser er flyttet den anden vej.

Også på HK Stats Facebook var der gang i debatten, og det fik Kathja Demant til tasterne:

'Hvorfor skal man som københavner ikke ha' en anerkendelse, bare fordi Jylland ikke var dækket af medierne. Det var jo ikke København der var ligeglade med jer! Jeg har 400 ulykkelige kollegaer, som bliver mødt med hård retorik. Og det har de ikke fortjent. Jeg syntes fokus bliver lagt på, om det rammer øst eller vest, og ikke på at regeringen igen har gang i en fuldstændig nytteløs øvelse,' skriver hun.

Kathja Demant fortæller, at 3 ud af et par hundreder på HK-mødet umiddelbart gav udtryk for, at de vil flytte med.

Lige så skrækkeligt, hvis det var 3.900 jyder

Hun bakkes op af Elisabeth Nørgaard Frederiksen, der i sin Facebook-post på HK Stats side fokuserer på, at alle dem, der ikke er klar til at rykke familien, nu står uden job.

- Det ville da være lige så skrækkeligt, hvis det var 3.900 jyder, der var opsagt fra deres stilling, og det er jo det, som de reelt er. Folk kan da bare ikke lige flytte (…) Hvis man har ægtefælle, børn, gamle forældre, venner eller kort sagt et liv, så er det jo ikke muligt.

Og en del jyder har faktisk også fået besked om at de skal flytte som en del af regeringens plan. Blandt dem er de ansatte hos Energinet.dk, der skal flyttes fra Erritsø ved Fredericia til Esbjerg.

- Det havde vi ikke set det komme, for vi har jo leveret varen med at flytte job til provinsen. Vi havde ikke troet, at man i denne her rokade kunne finde på at flytte job fra provinsen til nyt sted i provinsen, siger tillidsmand for de HK-ansatte Berit Schilling. Hun er selv flyttet med Energinet.dk fra København til Fredericia, da selskabet blev etableret i 2005.

'Så jeg har prøvet at blive flyttet ud, så jeg ved, hvad mine kolleger går igennem,' siger hun til Vejle Amts Folkeblad. Ud over at 35 medarbejdere skal rykke til Esbjerg, så skal der efter planen flytte 7 administrative medarbejdere til Erritsø fra Købehavn, tilføjer avisen.

Sjælland har også brug for jobs

Omkring 1.200 jobs flyttes ud på Sjælland, og selv om enkelte indfødte på Fyn og i Jylland kan have tendens til at tro, at København starter ved Storebælt, så er der også hårdt brug for jobs i de sjællandske provinsbyer, lyder det fra Estrid Husen, der er formand for HK Stat Sjælland.

'Jeg forstår frustrationen og bekymringen hos de (…), der nu skal flytte arbejdsplads. Mit håb er, at flytningen kan ske på en velovervejet facon i god forståelse mellem medarbejdere, arbejdsgivere og organisationer. Gerne suppleret med en tryghedsaftale, samt oprettelse af en jobbank (…). Når det er sagt, så synes jeg, der er god grund til at sige tillykke til Sjælland med de nye arbejdspladser. Vi trænger til dem, fordi trafikken de seneste mange år er gået den modsatte vej,' skriver hun i et debatindlæg.

Vigtigt at få meldt ud

I Ballerup mener tillidsrepræsentant Peter Christensen nu, at det er afgørende at få skabt klarhed om processen så hurtigt som muligt, så hans 32 kolleger kan få svar på, hvornår deres job flytter til Hjørring.
- Jeg håber meget, vi kan finde nogle løsninger i samarbejdsudvalget. Og så er det vigtigt at få meldt nogle datoer og en proces hurtigt ud, siger Peter Christensen.

HK Stat har lavet en guide til medlemmer, der er berørt af regeringens flytteplan

Der er også lavet en særlig guide til tillidsrepræsentanter (på Tillidsvalgteportalen, kræver login).

Skal du flytte? Ved du det ikke? Har du prøvet at flytte? Fortæl din historie og del din viden på Facebook eller skriv til redaktionen

Det siger regeringens rapport om de berørte medarbejdere

Regeringen er bevidst om, at en ambitiøs flytning af statslige arbejdspladser er en kompleks proces, der har store konsekvenser for medarbejderne på de institutioner, der skal flytte, og for deres familier. Det er derfor en vigtig prioritet for regeringen, at der bliver taget hånd om medarbejderne i forandringsprocessen. 5 overordnede personalepolitiske pejlemærker er styrende for implementeringen.

1. Sikre tidlig og åben kommunikation
2. Fastholde medarbejdere og kompetencer