Vi kan ikke tillade os at spare på arbejdsmiljøet

08. oktober 2015  |  Sjælland  |

Regeringen lægger i finanslovsudspillet op til at spare på arbejdsmiljøet. Men hvis vi skal have flere danskere til at tage et arbejde, så er et godt arbejdsmiljø et vigtigt instrument

Foto af Carsten Bloch Nielsen, afdelingsformand i HK Sjælland

Dårligt arbejdsmiljø koster samfundet 60-80 mia. kr. om året. Regeringen lægger i sit finanslovsudspil op til at spare 31 millioner kroner i Arbejdstilsynet i 2016 og 87 millioner i 2017. Det hænger ikke sammen. Det er ganske enkelt en dårlig forretning. Der er brug for en kovending hos nogle af de partier, der skal lægge stemmer til finansloven.

Det er en trist nyhed netop i dette år, hvor HK sætter særligt fokus på arbejdsmiljøet. Tænk, hvis Folketinget i stedet valgte at øge bevillingerne til eksempelvis at opspore stress på de danske arbejdspladser. Det kan få de fleste virksomheder til at stramme op at få et besøg af Arbejdstilsynet. Pengene ville hurtigt være tjent ind igen i form af færre sygemeldinger.

Ud over den økonomiske gevinst, der ligger i at investere i et godt arbejdsmiljø, så virker besparelsen også ulogisk i forhold til regeringens ønsker om flere danskere på arbejdsmarkedet.

Det er yderst paradoksalt, at regeringen på én gang taler om, at det skal kunne betale sig at arbejde og samtidig sparer på indsatsen for et godt arbejdsmiljø. Det er i høj grad et arbejdsmiljø i topklasse, som skal sikre, at danskerne kan holde til at gå på arbejde, til de bliver 68, 69, måske 70 år. Og det er jo heller ikke just motiverende at tage et arbejde, hvis man bliver slidt ned af det.

Tilsyn forebygger

For HK Sjællands medlemmer rammer besparelserne i Arbejdstilsynet ned i et ømt punkt. De går nemlig ud over en række særlige indsatser i Arbejdstilsynet, herunder en indsats for at kontrollere virksomheder for dårligt psykisk arbejdsmiljø.

Antallet af mennesker med stressproblemer stiger fortsat – også iblandt HK’erne på Sjælland bliver mange ramt. Vi har ført en årelang kamp for at skabe fokus på stress. Nu risikerer vi at blive bombet 10 år tilbage i tiden.

Det forkerte signal

Det er vigtigt, at ledelsen går foran, når man skal skabe et godt arbejdsmiljø. Nok går regeringen foran, men det er i den gale retning

Det er ikke kun det, at Arbejdstilsynet, hvis forslaget bliver vedtaget, må afskedige 140 medarbejdere, der er problemet. Det er også signalet fra ”Danmarks ledelse” om, at vi kan tillade os at spare på arbejdsmiljøet, den er gal med. Måske er det i virkeligheden det værste ved finanslovsforslaget.

Arbejdsmiljø Politik

flere nyheder