De unge må åbenbart betale for højere topskattegrænse

09. oktober 2015  |  Sjælland

Først kom reformen med nye adgangskrav på erhvervsuddannelserne. Nu kommer finanslovsforslaget så med besparelser på 130 millioner kr. Det må og vil få konsekvenser.

Person der giver penge til en anden

Erhvervsskolerne er allerede hårdt ramt af faldende elevtal og opsigelser i kølvandet af reformen, som introducerede nye adgangskrav på erhvervsuddannelserne fra august 2015. Foreløbige tal fra Ministeriet for Ligestilling, Børn og Undervisning viser, at 28.400 elever er begyndt på de nye grundforløb, hvilket er omkring 3.600 færre end sidste år. Det svarer til et fald på 11 procent.

HK Stat Sjællands formand, Estrid Husen, er optimistisk og tror på, at de unge vil vende tilbage til erhvervsuddannelserne, når de har fået løftet deres grundlæggende faglige niveau. Men udsigten til besparelser ovenpå reformen bekymrer hende. Hun har derfor været til tasterne og skriver i et indlæg til lokalaviserne:

- Med det faldende elevoptag lægger regeringen op til, at næste års finanslov skal indeholde en besparelse på 130 millioner kroner alene på erhvervsuddannelserne, og det har allerede fået konsekvenser, i og med at flere erhvervsskoler her i Region Sjælland har set sig nødsaget til at opsige personale og beskære udbuddet til de unge kraftigt. Derudover kommer flere af de tiltag, som netop skulle sikre et højere fagligt niveau - højniveaufag og talentspor under pres, hvis de 130 millioner kroner bliver skåret væk på næste finanslov. Det kan regeringen ikke være bekendt. Jeg håber på, at de besinder sig og bliver klar over, at det er den helt forkerte vej at gå.

Det er vigtigt, at vi uddanner og dygtiggør os, så vi kan matche erhvervslivets behov, og til det har vi brug for dygtige skoler med højt kvalificerede medarbejdere. Estrid Husen slutter derfor sit indlæg af med en opfordring til regeringen om at investere i uddannelserne i stedet for at skære:

- Der er formodentlig ingen, der kan være uenige i, at det vil være fornuftigt at højne niveauet på de erhvervsfaglige uddannelser, for vi har brug for skarpe erhvervsuddannede – det var vi alle også enige om op til valget. Men jeg synes godt nok, at regeringen udvander sine egne ambitioner, hvis de vælger at holde erhvervsskolerne fast i et økonomisk jerngreb og trumfe en besparelse på 130 millioner kroner igennem. Hvis de rent faktisk ønsker sig fagligt bedre uddannelser og dermed dygtigere elever, skal de investere i stedet for at spare. For mig at se lægges der nu op til, at bl.a. de unge skal betale andres - de velstilledes – skattelettelser. Undskyld mig – det synes jeg er en helt fejlslåen strategi. Det danske samfund tåler langt bedre, at vi satser på de unge - frem for skattelettelser til de bedst stillede.

Uddannelse Politik

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

flere nyheder
fra HK Sjælland

Nyhedsarkiv

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK