HK MidtVest støtter op om medarbejderne i SKAT

09. oktober 2015  |  MidtVest  |

Regeringens redningsplan for SKAT er uambitiøs. Det mener HK Stat MidtVest, der i sympati med medarbejderne har delt rundstykker ud ved de forskellige skattecentre.

Sympatiaktionen fandt sted i uge 41, hvor Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, og faglig konsulent Lilian Fredholm tirsdag, onsdag, torsdag og fredag morgen mødte op uden for SKAT i Ringkøbing, Struer, Herning og Skive med rundstykker til medarbejderne.
Med sig havde de også et brev, hvor de under overskriften ”Gode, nye tider i SKAT?” gjorde opmærksom på, at HK Stat MidtVest mener, at regeringens redningsplan for SKAT er for uambitiøs.

Plan kommer for sent

Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, og Sebastian Meldgaard Pedersen, ansat hos SKAT i Herning (til højre).

Hans Christian Fløe, formand for HK Stat MidtVest, deler rundstykker ud til Sebastian Meldgaard Pedersen, ansat hos SKAT i Herning (til højre).

Som Hans Christian Fløe siger:
- Planen kommer for sent, og den indeholder alt for lidt. Ingen partier i Folketinget har noget at lade hinanden høre. I flere år har de alle haft chancen for at rette op. Men alle har de forspildt mulighederne.
- HK Stat MidtVest mener, at redningsplanens påståede tilgang af 400 medarbejdere ikke er tilstrækkelig. De 315 medarbejdere er jo allerede ansat i dag. De undgår at blive fyret – men tilgang af medarbejdere er de altså ikke. Udfordringerne i SKAT er alt for store til, at en begrænset tilgang på reelt blot 85 nye medarbejdere overhovedet er nok.
- I HK Stat MidtVest vil vi gerne indgå i reelle løsninger på SKAT’s problemer til gavn for SKAT’s medarbejdere – og dermed for hele det danske samfund. Vores fokus er at sikre flere og kompetente medarbejdere i SKAT. Der er ikke brug for flere store tanker, omorganiseringer og lange rapporter. Der er brug for faglige medarbejdere, der kan deres håndværk og har de rette kompetencer.

Glade for sympatiaktion

Lissi Pedersen, ansat hos SKAT i Herning.

- Der er væltet mange lig ud af skabet, og al den kritik, der har været af SKAT i medierne, har været frustrerende at høre, når man som medarbejder prøver at gøre sit bedste hver dag, fortæller Lissi Pedersen, ansat hos SKAT i Herning.

På de medarbejdere i SKAT, som HK MidtVest talte med under aktionen foran SKAT i Herning, var det tydeligt at mærke, at de var glade for sympatitilkendegivelsen.
- Der er væltet mange lig ud af skabet, og al den kritik, der har været af SKAT i medierne, har været frustrerende at høre, når man som medarbejder prøver at gøre sit bedste hver dag, fortæller den 57-årige konsulent Lissi Pedersen.
- Da SKAT i 2003 overtog opgaven med at vurdere ejendomme fra kommunerne, halverede man antallet af medarbejdere og lovede nye IT-systemer. Dem har vi ikke fået endnu. De kommer først i 2017. Nu kommer der flere ressourcer. I vores afdeling har vi fået to nye medarbejdere 1. oktober, og det, håber vi, kan hjælpe.
- Havde vi fra start været flere medarbejdere, er jeg overbevist om, at de mange forkerte vurderinger kunne have været undgået, beretter hun.

Mangler ressourcer

Lisbeth Hjorth Jensen, ansat hos SKAT i Herning.

Lisbeth Hjorth Jensen, ansat hos SKAT i Herning, tror ikke, at tilførslen af medarbejdere kommer til at batte med det samme. De nye skal først læres op og i gang med arbejdet.

60-årige Lisbeth Hjorth Jensen er også glad for, at der kommer flere ressourcer, men er samtidig skeptisk.
- Jeg sidder i Kontrolafdelingen og mærker ikke presset på samme måde, som hvis jeg sad med eksempelvis inddrivning. Men en stor del af de medarbejdere, vi nu får tilført, skulle jo have været fyret, og de nye, vi får ind, kan ikke forventes en, to, tre at kunne gøre en forskel. De skal først oplæres og i gang med arbejdet. Så jeg tror ikke, det kommer til at batte med det samme, fortæller hun.
Sebastian Meldgaard Pedersen, 24 år, der lige er blevet færdig som elev, og som har fået et vikariat i Sagsbehandlingen, mener, det er vigtigt, at der sker noget i SKAT.

- Hvis tilliden til SKAT skal blive bedre blandt borgerne, skal der noget nyt til, og jeg håber, det gør en forskel, at vi får tilført ressourcer, for det er det, vi mangler, siger han.

Tal med os

Skulle der være medarbejdere hos SKAT, der i den givne situation har behov for at tale med HK Stat MidtVest, sidder både Hans Christian Fløe og Lilian Fredholm klar til en snak.

Hans Christian Fløe kan træffes på telefon 3364 3591 og Lilian Fredholm på 3364 1284. Der er desuden altid mulighed for at tage fat i tillidsrepræsentanten på den enkelte arbejdsplads.

Arbejdsmarked

Find vores åbningstider og adresser

Find HK MidtVest

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK