Stort engagement hos kontrolfolket

13. oktober 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Foto: Tom Ingvardsen

HK Kommunals første temadag for kontrolmedarbejdere viste et stort behov for vidensdeling og erfaringsudveksling om metoder inden for kontrolfaget.

Borgernes retssikkerhed, kompleks lovgivning, tilstrækkelig vejledning, ”ond tro”, systematisk overvågning contra tilfældige observationer, Ankestyrelsens afgørelser, samarbejde med STAR og Udbetaling Danmark, kontrolfagets etik og renommé …

Der var nok af emner at tage fat på, da HK Kommunal for første gang afviklede en temadag for kommunernes kontrolmedarbejdere.

Behovet for at udveksle erfaringer eller synspunkter resulterede til tider i en massiv lydmur, når der var pauser eller afsat tid til erfaringsudveksling mellem de 151 deltagere, der var samlet i Odense torsdag den 8. oktober.

Jurist som morgenvækker

Dagen begyndte med en debat, der var tænkt som lidt af en morgenvækker, der kunne sætte gang i blodomløbet hos de fremmødte.

Jurist og debattør Jakob Mchangama skrev tidligere i år et debatindlæg, hvor han kaldte kontrolmedarbejderne for ”de kommunale velfærdsbetjente” og gav udtryk for den opfattelse, at kommunernes opgave er gået fra at være service til borgerne til at ”ligge snublende tæt” på opgaver, som i retsstater normalt ligger hos politiet, der arbejder ud fra langt mere omfattende retssikkerhedsgarantier.

I debatindlægget spurgte han, om vi ønsker et samfund, hvor ”vi løfter hinandens dyner, kigger hinanden over hækken, anonymt anmelder vores kolleger, naboer eller venner” og om ”vi virkelig vil gå fra at betragte vores kommuner som et serviceorgan med fokus på varme hænder til en kold og kalkulerende kontrollant.”

Kontrol er vigtig og nødvendig

Jakob Mchangama var indbudt til at diskutere med Peter Rahbæk Juel, tidligere socialdemokratisk rådmand i Odense Kommune, hvor han blandt andet var politisk chef for kontrolgruppen.

En skarp debat mellem de to blev delvist afmonteret af, at Jakob Mchangama begyndte sit indlæg med at anerkende kontrolindsatsens nødvendighed og udtrykke forståelse for, at debatindlægget om velfærdsbetjentene kunne have stødt de tilstedeværende på deres faglighed.

- Jeg mener grundlæggende, at det er vigtigt og nødvendigt, at vi har folk som jer, der modvirker socialt bedrageri og misbrug af kommunale midler. I kommunerne går vores børn i vuggestue og i skole, vores ældre bliver passet og så videre. Der skal være penge til at løse de opgaver, og det går ud over os alle sammen, hvis nogen bedrager med midlerne, lød hans forsonende indledning.

Han supplerede med det synspunkt, at tilliden til myndighederne forsvinder, hvis snyd og bedrag bliver en accepteret norm. Han sammenlignede den udvikling med ”græske tilstande”.

Stor stigning i antallet af hjemler

Med formuleringer som ”Hvis alle andre snyder, hvorfor skulle jeg så ikke gøre det?” og ”De rette ydelser skal i de rette lommer”, var Peter Rahbæk Juel endnu mere uforbeholden i sin opbakning til kontrolindsatsen i kommunerne. Dermed blev der ikke provokeret til konfrontation i den efterfølgende spørgerunde.

Jakob Mchangama havde dog forinden nået at problematisere spørgsmålet om borgernes retssikkerhed – et emne, der senere vendte tilbage i diskussionerne og erfaringsudvekslingen mellem deltagerne i temadagen.

- Inden for de seneste 10-15 år er der taget mange små skridt i retning af at tage hensyn til systemet frem for borgerne. Antallet af hjemler, der giver offentlige myndigheder adgang til privat grund, er siden 1996 steget fra 111 til 265. Det svarer til en stigning på 138 procent på under 20 år, og det er en bekymrende udvikling, sagde han og advarede mod, at målet om at afsløre snyd kommer til at hellige midlerne.

Bredt program og gruppedebatter

Dagens øvrige program rummede blandt andet et indlæg om politiets metoder inden for konflikthåndtering og afhøring, samarbejdet om kontrolsager med Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) samt Udbetaling Danmarks arbejde med kontrol.

Derudover blev ”Open Space-metoden” brugt til gruppedebatter om emner, som deltagerne selv ønskede at få diskuteret. Her var emnerne blandt andet ”Kontrolmedarbejdernes image”, ”Erfaringer med afgørelser fra Ankestyrelsen” og ”Samarbejdet med andre myndigheder”.

Meld dig til et netværk

Temadagen i Odense blev afviklet på et initiativ fra HK Kommunals netværk for kontrolmedarbejdere. Det var gratis at deltagele for medlemmer af HK.
Del viden, diskutér, efterlys gode idéer, arrangér temadage – og vær med til at løfte det faglige niveau. HK Kommunal stiller faciliteter til rådighed for både brede og smalle netværk. Læs mere og tilmeld dig på www.hk.dk/kommunal/netvaerk