Volkswagen-nedtur smadrer ikke din pension

13. oktober 2015  |  HK Stat  |  HK Stat Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Sampension har investeret i den skandaleramte bilproducent Volkswagen, som i millioner af deres biler installerede software, der fik dem til at fremstå mere miljøvenlige, end de var. Aktiefaldet er uden betydning for din pension, siger investeringsdirektøren.

Sampensions kommunikationsafdeling har stillet Sampensions investeringsdirektør, Henrik Olejasz Larsen, 4 spørgsmål om selskabets investering i Volkswagen-aktier. Her er hans svar.

Hvorfor har Sampension investeret i VW?
Vi investerer meget bredt i virksomheder fra hele verden for at få en så stor spredning som muligt, herunder også i et stort selskab som VW. Vi skaber mest værdi ved at koncentrere os om de store linjer og ved at vælge den rette fordeling mellem forskellige typer af investeringer som aktier, obligationer, ejendomme osv.

Hvor meget betyder nedturen i VW for pensionsopsparingen?

Det er praktisk taget uden betydning for den samlede formue på næsten 270 milliarder. Vores investeringer har en så stor spredning, at et udfald som dette i en enkelt aktie ikke får nogen betydning. Obligationer er i øvrigt den største blok af investeringer.

Hvad betyder VW-skandalen for tysk og europæisk økonomi?

Det er en dyb krise for VW, og det er et stort problem for bilindustrien. Men det er ikke en trussel mod Europas økonomi og den langsigtede værdiskabelse på aktiemarkedet. Hele bilindustrien inklusive gruppen af underleverandør udgør kun omkring 2-3 procent af den samlede værdi på de europæiske børser.

Vil I ændre på jeres investeringer i bilsektoren?
Nej, vi investerer bredt i hele markedet. Vi tror heller ikke, at forbrugerne holder op med at købe biler på grund af dette. Det er muligt, at der kommer forskydninger mellem de enkelte bilproducenters økonomi. Netop derfor er vi glade for at have spredt investeringerne over hele sektoren.

Pension HK-medlemmer Jura

Problemer med login?