IT-problemer skaber kaos på østjyske jobcentre

16. oktober 2015  |  Østjylland  |

Det går ud over de ledige, og skaber massiv frustration hos de ansatte. Siden januar, har en opdatering af et it-system på jobcentre i hele landet sendt indsatsen mod ledighed til tælling. - Bægeret er ved at flyde over, lyder det fra HK’ernes fællestillidsrepræsentant i Aarhus.

It problemer skaber kaos på jobcentre

Frustrationerne hober sig op hos de ansatte på jobcentre i hele Østjylland. For mens de kæmper for at hjælpe de ledige i job, så strejker it-systemet.

- Der sidder højt kvalificerede medarbejdere og gør, hvad de kan, for at hjælpe de ledige. Men de bliver forhindret af et system, der ikke virker. Det er dybt utilfredsstillende, siger Helle Rix, der er fællestillidsrepræsentant for HK’erne på Jobcentret i Aarhus Kommune.

I januar blev it-systemet opdateret på jobcentre i hele landet. Men det er endnu ikke lykkedes at få det til at fungere.

- Pludselig fryser systemet, så ingen kan arbejde i det. Så må kollegaerne skrive deres notater på papir. Og så skrive det ind på computeren, når den virker igen. Det er dobbeltarbejde, og har betydet, at arbejdsopgaver og overarbejde hober sig op, siger Helle Rix.

Systemet, der kommer fra KMD, blev opdateret, for at kommunerne kan leve op til kravene i den nye arbejdsmarkedsreform. Men foreløbig har det altså skabt flere frustrationer, end ledige i job.

- Direktionen har, uden held, lagt pres på KMD for at få systemet til at virke. Men efter ti måneder uden en løsning, kan det efterhånden mærkes på arbejdsmiljøet. Bægeret er meget tæt på at være fyldt. Kollegaerne knokler, men det kan ikke undgås at påvirke den enkelte, hvis man hver dag går på arbejde og ved, at man ikke kan løse sine opgaver tilfredsstillende, siger Helle Rix.

Opfordrer til at løse problemerne nu

It-problemerne har blandt andet betydet, at jobcentrene har problemer med at finde frem til de borgere, der skal have et aktiveringstilbud. Medarbejderne kan ikke slå op, hvor længe en borger har været ledig, it-systemerne kan ikke tale sammen, notater forsvinder og i perioder har det været umuligt at oprette aktiviteter i jobplanerne.

HK Kommunal Østjylland har spurgt tillidsrepræsentanter på jobcentre i Østjylland, om de også oplever problemer med it-systemerne. Og det gør de.

- I Skanderborg Kommune arbejder vi også med et KMD-system. Og vi oplever de samme problemer, som vores kollegaer i Aarhus. Efter en opdatering, går der ofte flere uger, inden det fungerer, fortæller Regitse Rans, der er HK’ernes fællestillidsrepræsentant i Skanderborg Kommune.

Også medarbejdere på jobcentrene har henvendt sig til HK Kommunal Østjylland. En skriver: ”Det er som at rydde op efter en fest, man ikke selv har været med til”.

HK Kommunal Østjylland, der organiserer mange ansatte på de østjyske jobcentre, opfordrer derfor KMD til at prioritere opgaven med at få løst problemerne.

- Det er meget svært at forstå, at KMD ikke har det som højere prioritet, at få løst problemerne. Både ansatte og ledelse er fuldstændig magtesløse. Men det er jo misbrug af offentlige midler, at indsatsen, i forhold til de ledige, er så ineffektiv, som den er lige nu, siger formand for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen.

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK