Dagpengeforslag er ikke godt nok

19. oktober 2015  |  Østjylland  |

Dagpengekommissionen vil finansiere få forbedringer med uacceptable forringelser. Det mener HK Østjylland. – Vi har brug for et retfærdigt system, hvor det ikke er de ledige, der skal betale hele regningen, siger fællesformand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard.

Hver måned mister 30 medlemmer af HK Østjylland retten til dagpenge. Med dagpengekommissionens udspil, er der ikke udsigt til, at det tal falder væsentligt. Og det er ikke godt nok, lyder det fra HK Østjylland.

- Det er vigtigt, at vi har et dagpengesystem, hvor lønmodtagere føler sig trygge. Det gør lønmodtagerne ikke i dag. Og det kommer de heller ikke til i fremtiden, hvis dagpengekommissionens udspil bliver til virkelighed, siger Viggo Thinggaard, der er fællesformand for HK Østjylland.

Kommissionens udspil er, ifølge Viggo Thinggaard, en stor regning til lønmodtagerne, som betaling for få goder.

- Karensdagene er helt uacceptable. Dem siger vi klart nej til. Men det er dejligt at se, at kommissionen er nået frem til, at jobs af kortere varighed, kan forlænge dagpengeperioden og gøre genoptjeningen lettere, siger han, og slår samtidig til lyd for, at der stilles krav til arbejdsgiverne om at ansætte ledige, frem for studerende og billig udenlandsk arbejdskraft.

- I rigtig mange butikker, er det de unge studerende, der arbejder, mens deres butiksuddannede forældre går hjemme på dagpenge. Og i stedet for danskere, er det østeuropæere, der knokler på supermarkedernes lagre, som vikar-ansatte. Det dur ikke, siger Viggo Thinggaard.

HK Østjylland vil nu tage fat i de østjyske folketingsmedlemmer, for at gøre dem opmærksom på de udfordringer, HK’erne i det østjyske møder i dagpengesystemet.

- Nu skal politikerne jo til at forhandle et nyt dagpengesystem, og derfor er det vigtigt, at vi igen gør opmærksom på, hvad det er, der foregår ude i virkeligheden. Det nuværende dagpengesystem blev lavet bag Venstre og Dansk Folkepartis lukkede døre, og det var de ikke så gode til, siger Viggo Thinggaard.

HK Østjylland vil blandt andet fortælle politikerne, at en lavere dimittendsats ikke er acceptabel, og så vil Viggo Thinggard bede politikerne rette blikket mod det voksende antal danskere, der arbejder på atypisk ansættelse.

- Vi har flere og flere medlemmer, der er freelancere. Medlemmer, der starter eget en-mandsfirma, hvor de får skabt et fuldtids-arbejde, ved at løse opgaver for flere kunder. Det er alt fra grafikere, til kontoransatte, lægesekretærer og bogholdere. I dag kommer de alvorligt i klemme i dagpengesystemet, og det skal vi have gjort noget ved. Faktisk er det meget skuffende, at dagpengekommissionen ikke har den store gruppe af danskere med i deres udspil, siger Viggo Thinggaard.

HK Østjylland vil også opfordre politikerne til at træde et skridt tilbage og se på hele dagpenge-området med friske øjne.

- Der er utrolig mange myter omkring dagpengemodtagere. Blandt andet, at de ikke vil tage vikarstillinger eller lavtlønsjob. Jeg møder dem ikke, og jeg har aldrig set en undersøgelse, der dokumenterer det. Til gengæld har jeg hørt arbejdsgivere, der efterfølgende måtte trække deres påstand tilbage. Eksempelvis Svinninge Bageri, der måtte erkende, at de havde ansøgere til deres butik, selv om de i valgkampen fortalte Lars Løkke Rasmussen (V), at ledige ikke ville arbejde hos dem, for den overenskomstmæssige løn. Så jeg vil opfordre politikerne til at stoppe mudderkastningen mod de ledige, og i stedet skabet et trygt og holdbart dagpengesystem, siger Viggo Thinggaard.

Arbejdsløs Dagpenge Ledig

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK