For lav løn i tre år – fik 47.000 efterbetalt

19. oktober 2015  |  Midt

Statsansat IT-medarbejder fik først sin retmæssige løn, da HK gik ind i sagen. Hun var placeret på en forkert HK-overenskomst og havde fået 47.000 kroner for lidt udbetalt. Hvad med dig: Er du på den rigtige overenskomst?

Det var egentlig lidt af et tilfælde, at HK-medlemmet (der gerne vil være anonym) opdagede, at hun var indplaceret på en forkert overenskomst. På tre år var det blevet til 47.000 kroner i for lidt udbetalt løn:
   - Hvis mindst 50 procent af ens arbejdstid bruges på it-opgaver på et it-mæssigt niveau over superbruger, er man omfattet af HK’s it-overenskomst, hvor lønnen typisk er højere end på overenskomsten for kontorfunktionærer, oplyser faglig konsulent i HK STAT Daniel Faber Threms.

Godt råd: Gem dine bilag

Lønseddel

Husk at tjekke din lønseddel, og om du er på den rigtige overenskomst, hvis du skifter jobbeskrivelse inden for samme arbejdsplads.

Historien om den lave løn er også historien om, at det kan være en god idé at gemme dokumentation og bilag. For selvom medlemmet blev flyttet over på den rigtige overenskomst, så ville arbejdsgiveren ikke betale med tilbagevirkende kraft. Medlemmet gik derfor til HK, hvor faglig konsulent Anette Nørskov Brogaard forhandlede for hende:
   - De sagde, at man ikke havde dokumentation for, at medarbejderen havde arbejdet med it i de tre år. Men den dokumentation havde medlemmet selv – i form af kursusbeviser, mails vedrørende hendes arbejde, notater fra lønforhandlinger og rejseafregninger. I alt fremlagde hun 10 bilag som dokumentation. Det var svært for dem at løbe fra det.

Efterbetaling eller sag for medlemmet

For HK var der ingen tvivl: Sagen var klokkeklar, hvorfor forbundet ville føre en sag, hvis medlemmet ikke fik udbetalt lønforskellen for de tre foregående år. Arbejdsgiveren overvejede sagen og indvilgede så i at efterregulere lønnen. Det betød, at medlemmet fik de godt 47.000 kroner brutto efterbetalt. Beløbet dækkede den manglende løn i tre år inklusiv overarbejde.
Af hensyn til interne forhandlinger med ledelsen ønsker HK’s tillidsrepræsentant på området ikke, at arbejdspladsens navn nævnes i denne artikel. Medlemmet ønsker heller ikke at udtale sig om sagen.

Er du på den rette overenskomst?
Hvis du mener, at du er på den forkerte overenskomst, så gå til HK og få rådgivning og eventuelt hjælp til forhandling. Hav gerne dokumentation med, fx i form af mails, opgavebeskrivelser, kursusbeviser, referater fra MUS – hvad som helst, der kan dokumentere dine arbejdsopgaver.

Se din overenskomst
Log ind på Mit HK øverst på siden og find punktet "min overenskomst".

Arbejder du under "Organisationsaftalen", så se særligt funktionsbeskrivelse for it-medarbejdere i bilag 10.

Løn

Få råd og støtte i Midt