Har du tjekket din lønseddel for nylig

19. oktober 2015  |  Østjylland  |

De fleste tjekker, at der er gået penge ind på kontoen. Men færre undersøger, om det er det rigtige beløb, de har fået udbetalt. I uge 45 og 46 sætter HK Østjylland fokus på din lønseddel.

HK Østjylland har fokus på løntjek i uge 45 og 46

Hvornår har du sidst tjekket din lønseddel? Det spørgsmål vil mange medlemmer af HK Østjylland blive stillet, når fagforeningen sætter fokus på lønsedler i uge 45 og 46.

- Vi er med i LO’s kampagne, hvor vi sætter fokus på, om medlemmernes lønsedler er korrekte. For vi ved, at der sker rigtig mange fejl, siger faglig chef hos HK Østjylland, Tina Andersen.

Kampagnen kører i uge 45 og 46, hvor HK Østjyllands faglige konsulenter vil besøge ekstra mange arbejdspladser, for at komme i dialog med medlemmerne om deres lønsedler.

- Rigtig mange tager for givet, at de får det korrekte beløb udbetalt i løn. Men de ansatte på lønkontorerne er jo også bare mennesker, der kan begå fejl. Og derfor er det vigtig hele tiden at holde øje, siger Tina Andersen.

HK Østjylland har jævnligt henvendelser fra medlemmer, der ikke kan få deres lønseddel til at passe. Men også tillidsrepræsentanter på arbejdspladserne opdager fejl. En af dem er Bente Drejer, der er fællestillidsrepræsentant for lægesekretærer og administrativt personale i Psykiatri og Social i Region Midtjylland. For nylig fandt hun ud af, at en kollega manglede at få udbetalt 118.995 kroner.

- Det var en fejl fra lønkontoret. Kollegaen var gangske enkelt ikke placeret på det rigtig løntrin, og når der så går mange år, så løber det jo op, fortæller Bente Drejer.

Pengene er blevet efterbetalt, men der kan, ifølge Bente Drejer, sagtens være mange flere derude, der har penge til gode.

- Vi opdagede de mange penge, fordi kollegaen lige var blevet tillidsrepræsentant, og jeg derfor gennemgik hendes lønseddel for at lære hende, hvad hun skal kigge efter. For et par år siden, havde vi en lignende sag, hvor det også var tæt på 100.000 kroner, der skulle efterbetales. Dengang var det også en tillidsrepræsentant. Og når selv de ikke opdager fejlene på deres lønsedler, så må der være flere kollegaer, der heller ikke gør, siger hun.

Ud over at besøge arbejdspladser i uge 45 og 46, er HK Østjylland klar til at tjekke lønsedler med de medlemmer, der henvender sig til fagforeningen. Og så bliver medlemmer af HK Handel og HK Privat inviteret til lønforhandlingskursus, hvor medlemmerne bliver klædt på til den næste lønforhandling og får de gode argumenter for den næste lønstigning.

Tilmelding til lønforhandlingskursus 5. november i Randers

Tilmelding til lønforhandlingskursus 19. november i Brabrand