Vestfynsk fællesskab og foreningsliv for aktive seniorer

19. oktober 2015  |  Midt

Medlemmerne af HK Seniorklubben Vestfyn har mindst to ting til fælles: De er alle stoppet med at arbejde. Og de nyder alle fællesskabet og foreningslivet i en aktiv seniorklub.

- Det er interessant at være med i godt foreningsarbejde, hvor vi oplever mange ting sammen og hører en masse om de meget forskellige fag, vi ofte kommer fra. Jeg arbejdede selv i mange år som praksissekretær i et lægehus, mens andre i bestyrelsen har arbejdet i brugsforening, på bibliotek og mange andre steder. Det giver nogle nye impulser, når vi har så forskellig baggrund.
   - I vores klub arbejder vi samtidig enormt godt sammen og har et godt sammenhold, hvor der bliver lyttet til alle. Det er nogle aktive medlemmer, der er med i vores klub, og alle har frivilligt arbejde ved siden af, fortæller Aase Løkkegaard, der er formand for HK Seniorklubben Vestfyn – og selv er et aktivt foreningsmenneske, der kan skrive både Tvillingegaarden ved Middelfart (aktivt fristed for ældre), boligforeningens bestyrelse og den lokale grundejerforening på den travle arbejdsplan.
   - I HK Seniorklubben Vestfyn bruger vi HK-huset i Erritsø til mange af vores arrangementer og foredrag. Det er også her, vi holder vores bestyrelsesmøder, fordi det er nogle fine lokaler og gode rammer for os. Vi har generelt et godt samarbejde med både HK Midt og med de andre seniorklubber på Fyn, og nogle af vores arrangementer holder vi sammen med kollegerne i Fredericia.

Foredrag og udflugter

Seniorklub Vestfyn

Seniorklubben på tur.

De opgaver og aktiviteter, som bestyrelsen deler med hinanden og medlemmerne af seniorklubben, er ofte spændende foredrag og ture til interessante udflugtsmål:
   - I løbet af året arrangerer vi en del forskellige foredrag, halvdags- og heldagsudflugter. Aktuelt er vi i kontakt med tidligere lærer Lisbeth Vognsen, der rejser forskellige steder hen i verden. Hun er fantastisk til at formidle og fortælle om sine ture, og hun  tager nogle meget flotte billeder. Vi har også været på en tur til Hvidsten Kro, hvor en tidligere lærer guidede os rundt ved kroen og ude på nedkastningspladsen.
   - Vi har tit foredrag med foredragsholdere, som en eller flere af os har oplevet i andre sammenhænge, så vi kan stå inde for kvaliteten. Det gælder også et af de kommende foredrag, nemlig med Anker Andersen, der har været kammertjener i kongehuset. Han kommer og fortæller om livet som kammertjener, fortæller Aase om nogle af de aktuelle aktiviteter.

Vigtigt at dele opgaver ud

Seniorklub Vestfyn

Hvidsten kro har bl.a. været besøgt af Vestfyn Seniorklub. Her fik de rundvisning af en tidligere lærer, som forklarede om kroens historie.

Aase Løkkegaard har i en længere periode haft formandsposten i HK’s seniorklub på Vestfyn, men glæder sig over, at det er hele gruppen, der står stærkt sammen om opgaverne:
   - Det er vigtigt for mig, at alle er med, når det er foreningsarbejde. Derfor er for eksempel suppleanterne til bestyrelsen også med til vores bestyrelsesmøder. De har meget at bidrage med, selvom de ikke har stemmeret. De er samtidig klar til tage over, hvis der bliver brug for det. Jeg er glad for, at det er et princip, som hele bestyrelsen er enig i, fordi vi alle sammen har gode ideer og kan hjælpe hinanden med at udføre dem. Det er vigtigt, at vi deler opgaverne og deler dem ud, lyder det fra den aktive vestfynske formand, inden den næste aktivitet skal sættes på skinner i det vestfynske fællesskab for aktive seniorer.
Inden da har hun dog en enkelt afsluttende bemærkning på bestyrelsens vegne:
   - Vi kan da godt synes, at det indimellem er svært at få nye medlemmer. Derfor vil jeg gerne understrege, at alle senior-HK’ere er velkomne i klubben. Vi taler lige nu med HK Midt om, hvordan vi kan få flere medlemmer, så endnu flere kan være med i og få glæde af vores aktiviteter.

Din seniorklub

Der er 4 seniorklubber i HK Midts område, der dækker Fyn og Fredericia. Herunder finder du link til deres undersider her på HK.DK. Du kan bl.a. se bestyrelse og kommende arrangementer for hver klub. God fornøjelse.

Senior

hent en brochure