HK'erne i herningCentret har tjek på lønnen

20. oktober 2015  |  MidtVest  |

De butiksansatte i herningCentret blev klogere på, om de får den rigtige løn, da HK Handel MidtVest som led i den årlige lønstatistik-kampagne lagde vejen forbi.

- Jeg synes, det er rigtigt godt med lønstatistikken. Jeg er tillidsrepræsentant, og lønstatistikken er blandt andet god at have, når der skal ansættes nye medarbejdere, fordi den kan hjælpe dem til at blive placeret på det rigtige løntrin, fortalte 61-årige Anette Gravesen, der arbejder som salgsassistent i kiosken i Kvickly.
Til marts har Anette Gravesen været ansat i Kvickly i 38 år, og hun var glad for at få besøg af Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest, og praktikant Nanna Svendsen, der havde medbragt en iPad, så de kunne vise, hvor let det er at gå ind på www.hk.dk og indberette sin løn.

Danmarks mest præcise lønstatistik

Anette Gravesen (til venstre) og Susanne Sommerlund.

Anette Gravesen, salgsassistent i kiosken i Kvickly i herningCentret, fik vist, hvordan hun indberetter sin løn på www.hk.dk, af Susanne Sommerlund, formand for HK Handel Midt Vest (til højre).

HK har Danmarks bedste og mest præcise lønstatistik for personer, der arbejder med HK-fag.
HK kan fortælle, hvad gennemsnitslønnen og lønintervallet er - det vil sige mindste og højeste løn - både inden for det enkelte fagområde og i mange tilfælde også på den enkelte arbejdsplads.
Lønstatistikken bliver mere og mere populær. I første halvår af 2015 har flere brugt statistikken end i hele 2014, hvor mere end 70.000 fik glæde af HK Lønstatistik.
For, at statistikken kan blive ved at være præcis, er det vigtigt, at medlemmerne indberetter deres løn. Jo flere, der gør det, jo mere valide er HK’s data, og det var det, Susanne Sommerlund og Nanna Svendsen var rundt i butikkerne i herningCentret for at gøre opmærksom på.
Ud over Anette Gravesen kom de blandt andet forbi 29-årige Gülden Yalcin, der er salgsassistent hos PAW SKO, og 50-årige Charlotte Skov, der arbejder hos Helm.
- Jeg synes, det er dejligt, at man kan gå ind og se, hvad lønniveauet er for ansatte i min branche, sagde Gülden Yalcin.
- Statistikken er med til at lægge et niveau, som man kan forhandle løn ud fra. Skal du eksempelvis søge nyt job, kan du bruge statistikken til at se, hvad du kan forlange i løn, men også når du skal til almindelig lønforhandling med chefen, lød det fra Charlotte Skov.

Indsamlingen fortsætter

Susanne Sommerlund og Gülden Yalcin (til højre).

Susanne Sommerlund fik også en snak med Gülden Yalcin, der er salgsasistent hos PAW SKO (til højre).

Indsamlingen af lønstatistik for HK Handel og Privat fortsætter, og det tager kun få minutter for dig som medlem at udfylde lønoplysningerne.
Gå ind på HK.dk under Lønstatistikindsamlingen, indtast dit cpr-nummer og trykker fortsæt. Herefter bliver du bedt om at indtaste din arbejdsfunktion, månedsløn og arbejdsgiverbetalte pension i procent.
Vælger du at modtage en lønrapport, når indsamlingen er færdig, kan du se, hvad du bør få i løn.
Alt er selvfølgelig 100 procent fortroligt, så din løn bliver mellem os.

Særlig klubindsamling

Charlotte Skov og Nanna Svendsen (Til højre).

Charlotte Skov, salgssasistent hos Helm, (til venstre) er glad for lønstatistikken, der er med til at lægge et niveau, som man kan forhandle løn ud fra. Her ses hun i snak med Nanna Svendsen, praktikant hos HK Handel MidtVest,

Er du tillidsvalgt er der en særlig klubindsamling, som du kan tilgå via Tillidsvalgteportalen, hvor du kan indberette lønoplysninger for medlemmer i din klub.
Du kan også sende en mail med opfordring til klubmedlemmerne om at deltage, så de selv kan indberette deres lønoplysninger.
Både i Privat og Handel er der mulighed for at få hjælp, hvis du henvender dig telefonisk til HK MidtVest.

HK-medlemmer Løn

Du kan også få vejledning om efteruddannelse

Bestil tid her

Følg HK MidtVest på Facebook