LO-kongres i weekenden: Sådan arbejder LO for dig

21. oktober 2015  |  HK Handel  |

LO er fagbevægelsens største organisation og paraplyorganisation for blandt andre HK. I oktober holder LO kongres, og her skal både vælges ny ledelse og overvejes en ny form for hovedorganisation. Her kan du se, hvilke områder af dit arbejdsliv LO har indflydelse på.

LO er paraplyorganisation for 17 fagforbund og repræsenterer 1,1 mio. medlemmer, herunder HK’s medlemmer. LO skal have ny formand i oktober ved landsorganisationens kongres, hvor 400 delegerede fra LO’s ledelse og medlemsforbund vælger en ny ledelse og forholder sig til LO’s fremtid som hovedorganisation og samarbejde med en anden hovedorganisation, FTF, der repræsenterer 450.000 offentligt og private ansatte. Tilsammen kan de to forbund altså rejse en stemme af godt 1,5 mio. lønmodtagere.

Og hvad kan LO så gøre for dig? Det handler primært om de bredere rammer. Fx er det imod LO-organisationernes ønske, at reglerne for dagpenge og efterløn er blevet strammet, og det er for at skærpe organisationens og dermed lønmodtagernes politiske indflydelse, at en ny hovedorganisation er under overvejelse. LO skal fungere som forbundenes fælles stemme i forhold til folketing, regering og EU, og deltager i trepartsforhandlinger om lovgivning på arbejdsmarkedsområdet og afgiver høringsvar til lovgivning på hele velfærdsområdet.

Søren Kaj Andersen fra Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier (FAOS) på Københavns Universitet forsker blandt andet i aftalesystemet og arbejdsmarkedsorganisationerne. Han peger på fire centrale udfordringer, som en kommende LO-formand kommer til at stå over for:

• Stoppe medlemstabet
  • Mere politisk indflydelse gennem en ny hovedorganisation
  • Evt. gennem en fusion med FTF
  • Udenlandske lønmodtagere skal integreres i det danske aftalesystem

Der er to kandidater til formandsposten ved LO’s kongres, der finder sted fra den 25. til den 27. oktober 2015. Det er Lizette Risgaard, nuværende næstformand i LO, og Flemming Vinther, formand for Hærens Konstabel- og Korporalforening. I skrivende stund har Dansk Metal, 3F og HK Privat meddelt, at man bakker op om Lizette Risgaard som ny formand for LO. Begge kandidater har udtrykt sig positivt omkring en ny hovedorganisation.

Sådan blev LO grundlagt

I 1870'erne og 1880'erne var en arbejders løn lav og arbejdstiden lang. Flere små fagforeninger skød frem og kæmpede for højere løn og kortere arbejdstid, men der var for lidt samling på tropperne i arbejderbevægelsen, og de mindre foreninger led nederlag og manglede gennemslagskraft.

LO blev grundlagt den 3. januar 1898. På denne dato talte LO's første formand, maler Jens Jensen, til 400 deltagere fra forskellige forbund i Folkets Hus i København - det nuværende koncertsted Vega.  Med mødet i 1898 tog Jens Jensen initiativ til at samle alle forbund i én organisation: De Samvirkende Fagforbund, DsF. DsF skiftede i 1967 navn til LO, Landsorganisationen Danmark.

I 1898 var 50.000 danskere - godt halvdelen af alle arbejdere - medlemmer af DsF. Det var dengang den højeste organisationsprocent i verden, og danske arbejdere har lige siden været de bedst organiserede.

Kilder: HK/Privatbladet og lo.dk.

Den danske model

Grundstenen i LO's virke er den såkaldte danske model. Det danske arbejdsmarkedssystem bygger på selvstyre i modsætning til de fleste andre lande, hvor arbejdsmarkedet er styret af lovgivning. Den danske model betyder, at arbejdsgivere og lønmodtagere laver frivillige overenskomster om løn- og arbejdsforhold. Det danske arbejdsmarked er derfor karakteriseret ved, at der ikke lovgives på centrale områder som fx løn og arbejdstid, og at det er organisationerne, der aftaler spillereglerne, ikke Folketinget eller regeringen.

Kilder: HK/Privatbladet og lo.dk.

Organisering

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK