Socialarbejdere knockouter ulovlig praksis

21. oktober 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen |  Lars Brandstrup Nielsen

Kommuner handler uacceptabelt og ulovligt, hvis de som i Odenses tilfælde tilsidesætter børns og andre borgeres rettigheder alene for at spare penge, har Ombudsmanden nu afgjort. Socialarbejdere bør aldrig lade stå til, hvis loven og de socialfaglige vurderinger bliver trådt under fode, mener HK Kommunal.

- Sagen fra Odense Kommune bør være en understregning af, at tilsidesættelsen af børns rettigheder begrundet i økonomiske forhold er en sti, der ikke må betrædes. Det konkluderer Folketingets Ombudsmand, Jørgen Steen Sørensen, i sin afgørelse af en sag fra Odense. Her lod kommunen økonomien styre socialarbejdet ved at beordre en række børnesager lukket uden skelen til loven og socialfaglige vurderinger.

Ombudsmandens afgørelse kommer efter, at kommunens socialformidlere og socialrådgivernes fagforening ad forskellige kanaler fik sat fokus på, hvad de – med rette - opfattede som en ulovlig praksis. Odense Kommune har siden trukket i bremsen, fyret socialdirektøren og genåbnet sagerne om udsatte børn og unge.

Kastreret kommuneøkonomi

I HK Kommunal er formand for socialområdet, Per Støve, ganske tilfreds med Ombudsmandens afgørelse. Per Støve, der også har deltaget i et samråd med socialminister Karen Ellemann (V) om sagen, er på den anden side ikke overrasket over kommunens nu forhenværende praksis.

– Jeg tror, at alle os, der arbejder på socialområdet, ved, at økonomien altid hænger som en skygge over arbejdet. Og den skygge har i nogle tilfælde for stor betydning, når kommunerne vælger løsninger til borgerne, lyder det fra områdeformanden.

Socialfaglig vurdering

Odense-sagen er ifølge Per Støve et tydeligt eksempel på en tendens, der kun ser ud til at blive forstærket fremover, især efter kommunernes økonomi blev udsat for endnu en besparelsesrunde med kommuneaftalen i sommer.

- Derfor kan jeg let forestille mig, at lignende manøvrer som den, Odense forsøgte sig med, kan brede sig, og det er helt uacceptabelt. Naturligvis er der ikke uanede ressourcer, men det må være den socialfaglige vurdering, der lægges til grund for indsatsen over for borgeren, understreger Per Støve.

Vagt i gevær

Områdeformanden opfordrer desuden medarbejderne til at være opmærksomme på udviklingen over tid. For nedskæringer på socialområdet er ifølge Per Støve i nogle kommuner sket bid for bid løbende over mange år:

- Set over tid kan det give endog ret store ændringer, som man måske ikke lige er opmærksom på, når man sidder midt i det. Derfor kan det også være svært at se, når ”nok er nok”, men som socialarbejdere er vi altså dem, der bedst kan bedømme, når serviceniveauet når et kritisk lavt niveau. Hvis det sker, ser jeg det som vores pligt at råbe vagt i gevær og gøre opmærksom på, hvis loven og de socialfaglige vurderinger bliver trådt under fode.

Sagsbehandling og forvaltning Social og beskæftigelse

bliv klogere på den kommunale og regionale sektor

Følg med i vores nyheder

hk.dk/aktuelt