Kulden kommer: 10 gode råd til at holde varmen på kontoret

22. oktober 2015  |  HK Privat  |

Heidi Lisette Bille, arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat, giver 10 gode råd til, hvordan du og dine kolleger kan holde varmen på kontoret, når først det bliver koldere og koldere og koldere.

Efteråret har allerede bragt gråt, køligt og trist vejr med sig, og snart melder vinteren sig også. Det kan som bekendt godt gå hen og blive en kold fornøjelse. Selvfølgelig først og fremmest udendørs, men kulden skal også holdes for døren på arbejdspladsen.

Heidi Lisette Bille, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK/Privat, giver her ti gode råd til, hvordan du holder varmen på den arbejdsmiljømæssige - og lovligt - mest forsvarlige måde.

frysende mand

1. Find årsagerne til kulde og træk
- Der kan være vidt forskellige årsager til, at man oplever kulde og træk, men for at finde ud af hvilken løsning, der skal sættes i værk, skal årsagerne findes. De typiske årsager er kolde vægge og vinduer, utætheder i facaden, træk og kulde fra indgangspartier, samt dårligt fungerende var-me- og ventilationsanlæg og aircondition.

2. Gå til din leder og arbejdsmiljørepræsentant
- Det er din arbejdsgiveres ansvar – og interesse – at sørge for, at du ikke fryser eller sidder i træk. Så hvis du oplever problemer, der kræver større ændringer og eksperthjælp udefra, skal du altid gå til din leder og din arbejdsmiljørepræsentant, som kan tage problemstillingen videre.

3. Tal sammen og find ud af, hvad temperaturen reelt er
Det kan være en kilde til konflikt, hvor varmt eller der skal være, fordi folk har vidt forskellige tærskler for, hvornår de fryser. Så tal sammen og find ud af, hvad temperaturen reelt. Det gør I helt lavpraktisk ved at placere almindelige termometre rundt omkring på kontoret og eventuelt laver en logbog over temperaturen på forskellige tidspunkter af dagen.

4. Sørg for at temperaturen er på 20-22 grader
- Det er det, som Arbejdstilsynet anbefaler for stillesiddende arbejde. Der er lavet undersøgelser, som viser, at præstationsevnen falder med 0,37 procent for hver grad, temperaturen falder. Selv om det kan være fristende at have det varmt, hvis det fryser udenfor, så må der omvendt heller ikke blive for varmt, for det forringer luftkvaliteten, og gør os døsige.

5. Undgå store udsving i temperaturen
- Det kan være en rigtig god idé at lave en aftale om, at man ikke går og skruer op og ned for ra-diatoren efter forgodtbefindende. Hvis nogle fryser eller sidder i træk, så er den første impuls gerne at få skruet op for varmen. Men kroppen har ikke godt af konstante temperaturforandrin-ger, så det er vigtigt, at der er en stabil temperatur på kontoret.

6. Luft ud – men gør det kort
- Selv om det er hundekoldt udenfor, så er det stadig meget vigtigt at få frisk luft ind. Ellers går det ud over luftkvaliteten og indeklimaet. Men sørg for at lufte ud flere gange 3-5 minutter – så i hurtigt for varmet kontoret op igen – i stedet for fx at lade vinduet stå åben i løbet af en halv ti-mes frokostpause.

7. Luk døre og vinduer
- Det siger nok sig selv, at man ikke skal have vinduerne åbent konstant, når der er frostgrader udenfor. Men sørg også for så vidt muligt, at alle døre mellem de forskellige kontorer er lukket, så I bedre holder på varmen og undgår træk, hvis der er for store temperaturforskelle på kontoret.

8. Ryk rundt, hvis det er muligt
- Igen, der er stor forskel på folks tærskel for at fryse. Hvis én er generet af træk fra en dør, som ofte er åben eller kuldenedfald fra ventilationssystemet, så tag en snak med dine kolleger, ar-bejdsmiljørepræsentant og leder om at bytte pladser eller helt indrette kontoret anderledes. Det kan være én ide, at der ikke er nogle, som sidder ved kolde flader, fx et vindue. Ligesom reoler og lignende kan virke afskærmende. Det er arbejdsgiverens ansvar, at du ikke bliver udsat for træk eller kuldestråling.

9. Rejs dig op
- Hvis du fryser, selv om temperaturen er på 20-22 grader, så kan du få varmen ved at rejse dig op, hvis du har mulighed for det ved et hæve-sænkebord. Du bruger mere energi, når du står op, end når du sidder ned, og får dermed også mere varme i kroppen.

10. Klæd dig ordentlig på
- Når nogen fryser og andre ikke gør, så handler det ofte om påklædning. Selvfølgelig skal du have varmere tøj på om vinteren end om sommeren. Det kan også være en rigtig god idé altid at have en ekstra trøje liggende.

Arbejdsmiljø

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK