HK/Privat: Drop karensdage i dagpengeudspil

22. oktober 2015  |  HK Privat  |

Der er positivt at hente i Dagpengekommissions forslag, men det helt store problem er, at det er de ledige, som selv skal betale for forbedringerne

Dagpengekommissionens forslag til et nyt dagpengesystem indeholder en række forbedringer for HK/Privats medlemmer. Vigtigst lægges der op til, at optjeningsprincippet bliver gjort mere flek-sible og fordelagtige for de ledige.

Dagpenge karensdage

Det er positivt. Men et endeligt nyt dagpengesystem har brug for, at der bliver tilført flere penge. Ikke, at pengene blot bliver flyttet rundt (som var kommissionens opdrag) – således, at det med forslaget på bordet nu er de ledige selv, som skal betale for omlægningen.

Så klar er beskeden fra HK/Privats sektorbestyrelse, da de tirsdag forholdt sig til Dagpengekommissionens forslag til et nyt dagpengesystem med en samlet udtalelse.

Urimeligt med karensdage og lavere ydelse til nyuddannede
Især forslaget om karensdage er HK/Privat stærk modstander af. Forslaget indebærer to karens-dage hver tredje måned, hvor ledige ikke vil modtage dagpenge – med mindre, at de har været i job mindst en uge om måneden i den foregående periode.

- Vi er kraftigt imod forslagene om karensdage, som betyder, at de ledige selv skal finansiere for-bedringerne. Der er reelt tale om en nedsættelse af dagpengenes størrelse, og det er uacceptabelt, at de ledige selv skal betale for helt nødvendige reformer af dagpengesystemet, lyder det således fra HK/Privats sektorbestyrelse med sektorformand Simon Tøgern i spidsen.

Derudover er HK/Privat også imod, at nyuddannedes dagpengesats foreslås sat ned fra 82 til 78 procent af den maksimale dagpengesats.

- Der er ingen grund til, at de unge skal medfinansiere omlægningerne. Det kan svække tilslutningen til medlemskab af a-kasserne.

Nu er det op til de politiske partier på Christiansborg at forhandle sig til en ny dagpengestruktur. De forhandlinger begyndte i går, onsdag.

Dagpengekommissionens vigtigste anbefalinger

Genoptjening: Alle ledige skal have en beskæftigelseskonto, hvor hver eneste time med arbejde registreres. Én dags arbejde giver ret til to dages ekstra dagpenge. Ledige kan på den måde forlænge dagpengeperioden fra to år til maksimalt tre år.

Beregning af dagpengesatsen: Ledige, der under dagpengeperioden tager job til en lavere løn end deres oprindelige, skal ikke have nedjusteret deres dagpengesats.
Forbrug af dagpengeret: Klippekortsystemet ændres, så der bliver én til én overensstemmelse mellem det antal dage, man har arbejdet under dagpengeperioden, og antallet af dage, man har tilbage.

Karensdage: Der indføres to dage uden dagpenge hvert kvartal. Men man kan slipper for karensdage, hvis man har arbejdet mindst en uge om måneden i den foregående periode.

Dimittender: Nyuddannedes dagpengesats sættes ned fra 82 til 78 procent af den maksimale dagpengesats.

Modernisering: Dagpenge skal gøres op på månedsbasis i stedet for på ugebasis, og systemet skal gennem øget brug af registre gøres mere gennemskueligt og tilgængeligt for alle parter.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK