Dårlige chefer ødelægger det psykiske arbejdsmiljø

26. oktober 2015  |  HK Handel  |

Dårlig planlægning, for mange opgaver og dårlig ledelse ødelægger det psykiske arbejdsmiljø. To tredjedele af HK Handels medlemmer har oplevet en arbejdsplads med et dårligt psykisk arbejdsmiljø, og i langt de fleste tilfælde er det chefen, der skaber det dårlige arbejdsmiljø. Det viser en ny undersøgelse fra Epinion.

- Det viser, hvor vigtigt ordentlig ledelse er for det psykiske arbejdsmiljø. En dårlig leder skaber ikke bare dårlig stemning på en arbejdsplads, men er også ødelæggende for produktiviteten, for et dårligt psykisk arbejdsmiljø går i høj grad ud over medarbejdernes evne til at præstere, siger arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel, Merete Hansen.

Undersøgelsen er foretaget blandt et repræsentativt udsnit af HK Handels medlemmer, der arbejder på kontor, lager og i butikker i handelsbranchen. Her svarer 72 procent, at de har arbejdet på en arbejdsplads med et dårligt psykisk arbejdsmiljø, og ud af dem svarer 84 procent, at chefen skabte det dårlige arbejdsmiljø. Ifølge undersøgelsen er det største problem for mange arbejdsopgaver og dårlig planlægning.

- Der er kommet en tendens til, at mange virksomheder tror, at de kan spare på personalet og samtidig løse de samme opgaver. Det betyder urealistiske forventninger til medarbejderne. Og hvis man løber fra opgave til opgave og alligevel ikke kan nå det hele, så er det meget stressende og samtidig demotiverende for de ansatte, siger Mere Hansen.

- En større ledelsesmæssig opbakning i planlægningen og prioriteringen af opgaverne er nødvendig, men ledere og medarbejdere skal også blive bedre til at få talt sammen og fundet fælles løsninger. Så det handler om nærvær fra ledelsens side, at få talt og lyttet til sine medarbejdere, men også om at lederen ikke selv giver det pres videre, som man kan mærke oppe fra, siger Merete Hansen.