Første 80 trænere til nyt it-system på vej

26. oktober 2015  |  HK Kommunal Hovedstaden  |  Berit Andersen

Samtlige medarbejdere på hovedstadsområdets hospitaler skal undervises i det nye sundheds-it-system af 80 certificerede trænere. Heriblandt en del HK’ere.

Når sundhedsplatformen om kort tid bliver en realitet på de første to hospitaler vil 80 medarbejdere stå klar til at undervise samtlige grupper af hospitalernes medarbejdere i, hvordan platformen bruges. Derfor har regionen netop søgt 80 certificerede trænere. Og forhandlingerne om vilkårene for disse undervisere er netop gået i gang med HK Kommunal Hovedstaden og Sundhedskartellet med på den ene side af bordet.

- Det er helt oplagt, at vores lægesekretærer kommer til at spille en stor rolle i forhold til at lære deres kolleger op i det nye it-system. Fra regionens side ser man helst, at egen faggruppe underviser egen faggruppe. Men det er ikke usandsynligt, at det langt hen ad vejen bliver lægesekretærer, der kommer til at undervise andre faggrupper. Og det giver jo god mening,” siger Sadie Bidstrup, faglig konsulent i HK Kommunal Hovedstaden.

Blandt de 194, der har søgt jobbene som trænere, har Regionen udvalgt en del, som de tager til jobauditions. Disse er i gang lige nu. Og først derefter ved man, hvordan de 80 vil fordele sig på faggrupper.

De 80 trænere skal undervise både superbrugere og slutbrugere i sundhedsplatformen. Og op til implementeringen skal samtlige hospitalernes medarbejdere uddannes og certificeres. Det indebærer, at alle skal til eksamen – og bestå – for at få en adgangskode til systemet.

Udlån af medarbejdere

Implementeringen af sundhedsplatformen indledes på Herlev og Gentofte Hospitaler i foråret 2016 og slutter i Region Sjælland ultimo 2018. Helt præcis går starten den 21. maj 2016. Kl. 02 bliver der lukket for det gamle it-system,og tændt på knappen til det nye. Efter en kort go-live fase kommer en såkaldt hypercare fase med ekstra fokus samt tilstedeværelse på de implementerende hospitaler. I begge faser udlånes medarbejdere fra andre hospitaler, som kan hjælpe de nye i gang. Hver region har ansat en "business change manager", som er med til at kvalificere, hvordan det kommende system vil få indflydelse på arbejdsgange og -opgaver.

En fjerdedel kan spares

I september præsenterede Region Hovedstaden hospitalernes medarbejdere for resultatet af en analyse, baseret på en kortlægning af aktuelle arbejdsgange og -opgaver på 10 afdelinger på Herlev og Gentofte Hospitaler i maj. Her var man nået frem til, at 25 pct. af de nuværende sekretæropgaver vil bortfalde som følge af sundhedsplatformen, og at der dermed kan spares 25 pct. på HK’erne.

- Dette resultat fremkom dog uden at tage højde for nye opgaver, samt opgaveglidning for at frigive ressourcer til pleje og behandling, påpeger Sadie Bidstrup. Hun tilføjer, at man i fagforeningen nu afventer det arbejde, som er i gang på Herlev og Gentofte og at man gerne bidrager med at kvalificere mulighederne for opgaveglidning m.m. ift. lægesekretærernes kompetencer.

Fakta om sundhedsplatformen

• Sundhedsplatformen er det største danske sundheds-it-projekt nogensinde. Når det er færdigt og implementeret, vil det erstatte op til 30 nuværende it-systemer og blive brugt af 44.000 ansatte og 2.5 millioner borgere
  • I kontrakten er indført den mulighed, at de øvrige regioner kan købe systemet uden at sende opgaven i udbud
  • Sundhedsplatformen er udviklet af den amerikanske softwareleverandør Epic.

Hvad arbejder HK Kommunal med i anledning af sundhedsplatformen?

• Kulturforandring hos HK’erne
  • Fokus på uddannelse til det nye system
  • Fremtidens lægesekretærprofil – hvilke opgaver kan og bør HK’erne varetage?
  • Påvirkning af det politiske niveau
  • Samarbejde mellem afdelingerne, bl.a. ledere og TR, så vi kan lære af hinanden

Det gør HK Kommunal Hovedstaden og Sjælland

• Har et tæt samarbejde om de udlånte, og afholder fælles arrangementer, TR-møder, netværksmøder. Også for ledende sekretærer og FTR. Desuden har flere klubber lokale arrangementer for medlemmerne.

Digitalisering Job og uddannelse Udvikling