Vi har brug for at forventningsafstemme

26. oktober 2015  |  Østjylland

Jeg blev ramt af et stort ØV. Sådan lød budskabet til LO’s top om arbejdet i dagpengekommissionen, da fællesformand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard, gik på talerstolen på LO’s kongres.

Vi har brug for at forventningsafstemme. Viggo Thinggaard deltager i LO-kongressen

Da Dagpengekommissionen blev nedsat valgte LO at gå med i arbejdet. Det var en rigtig beslutning. I fagbevægelsen skal vi søge løsninger og sidde med ved det bord, hvor løsninger bliver besluttet. Det er kun, når man deltager, at man kan få indflydelse.

Alligevel blev jeg ramt af et stort ØV i forbindelse med vores arbejde i Dagpengekommissionen. Måske fordi det ikke er første gang, jeg er blevet skuffet i forbindelse med store forhandlinger.

Min skuffelse handler om en simpel ting: forventningsafstemning.

Det er ingen hemmelighed, at der til tider kan være stor uenighed blandt alle os. Vi repræsentere – og kommer fra – mange forskellige faggrupper, der ser verden på lige så mange forskellige måder. Derfor er det naturligt, at vi ikke alle har de samme livretter.

Og derfor er forventningsafstemning så vigtig.

Ved trepartsforhandlingerne i 2010 kom de berømte og berygtede 12 minutter på bordet. Det blev der nikket til fra centralt hold. Men det var ikke clearet med alle os ude i lokalafdelingerne. LO sagde officielt ja på fagbevægelsens vegne, alt imens fagforeningerne havde travlt med at råbe nej.

Og med den netop afsluttede dagpengekommission, opstod der pludselig en idé om, at fagbevægelsen kan acceptere tre karensdage. Det var sandelig heller ikke clearet i lokalafdelingerne. Med henvisning til fagbevægelsens accept af tre karensdagen, har politikerne netop indført dem. Og mens det sker, står store dele af fagbevægelsen og råber nej.

Resultatet bliver, at vi fremstår som en splittet gruppe, der bekriger hinandens holdninger. Derfor er vi lette at spille ud mod hinanden, vi mister troværdighed, og i forhold til karensdagene, så er det pludselig blevet vores ansvar, at ledige skal have mindre dagpengesats, selv om politikerne har lovet det modsatte. Kristian Thulesen Dahl, Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning Schmidt lovede os faktisk, at dagpengesatsen ikke skulle sættes ned. Nu kan de alle tørre ansvaret af på fagbevægelsen, for vi sagde jo selv, at vi kunne acceptere tre dage. Det kan godt være, at det giver mening, når man sidder i København, men det giver ikke ret god mening i Jylland, hvor jeg kommer fra.

Derfor vil jeg kraftigt opfordre LO-toppen til at stikke en finger dybt i jorden ude lokalt ved de kommende trepartsforhandlinger. At få forventningsafstemt, inden nye forslag meldes ud. Jeg er helt med på, at vi alle må acceptere kompromiser. Men det må være rimeligt, at vi alle føler os hørt, og at vores repræsentanter ikke siger et, der får resten af os til at råbe noget andet.

Derfor synes jeg, at vi skal starte en proces, hvor der sker en høj grad af lokal inddragelse, så det ikke bare er 5-6 fagforeningsbosser i København, der mener at vide, hvad der er den rigtig løsning for lønmodtagerne i Gedser og Skagen og alt der i mellem.

Ude på arbejdspladserne har vi rigtig mange dygtige folk, der hver dag knokler for deres kollegers løn- og arbejdsforhold. Tillidsrepræsentanter og arbejdsmiljørepræsentanter, som kender virkeligheden. Vi skal inddrage de mange dygtige folk meget mere i vores arbejde. Lytte til dem og lære af dem. En mulighed kan være at uddanne nogle af dem til meningsdannere, som vores centralt placerede folk kan få inspiration fra. Så er jeg nemlig sikker på, at vi undgår en LO-formand, der siger tre i stedet for nul, når snakken falder på karensdage. Havde du lyttet Harald, til os ude lokalt, så ville du vide, at du umuligt kunne få ros for dit tre-tal.

Som sagt, så tror jeg ikke, at vi er så uenige, selv om vi er forskellige. Derfor er det så ærgerligt, at vi kommer til at fremstå som sådan. At jeg, og mange andre, der har vores hverdag i lokalafdelingerne, må tage afstand fra de udmeldinger, der kommer fra den centrale ledelse. Demokrati er en meget kompliceret størrelse, der kræver rigtig meget tid. Men i fagbevægelsen skal vi værne om det at lytte til hinanden og stå sammen om vores krav og forslag til et bedre arbejdsmarked. Det har ledelsen i LO et ansvar for, det har fagforeningsbosserne et ansvar for, og det har alle os ude lokalt et ansvar for. Og vi kan passende begynde med de kommende trepartsforhandlinger.

Arbejdsløs Dagpenge Ledig

HK ØSTJYLLAND
PÅ FACEBOOK

Besøg os her

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK