Færre stiller spørgsmål til deres løn

27. oktober 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

For år tilbage kunne telefonen kime uafbrudt i dagene efter lønudbetalinger i regioner og kommuner. Nu er der kun få spørgsmål, lyder det fra erfarne medarbejdere på de centrale lønkontorer.

Hvis der er modregninger eller reguleringer, kan det stadig give anledning til spørgsmål, men generelt er der færre, der giver udtryk for, at de ikke kan forstå felterne på deres lønseddel.

- For ti-tyve år siden var det sådan, at telefonerne på lønkontoret kimede konstant de første to-tre dage efter en lønningsdag. Sådan er det ikke mere, fortæller Else Vestergaard Sørensen fra Lønservice i Esbjerg Kommune, hvor hun har været ansat i 42 år.

I dag kan en ansat opleve uklarheder, hvis vedkommende ikke lige kan genkende tallene, fordi der er foretaget efterreguleringer.

Kvinde ved computer

- Det kan skyldes, at en medarbejder er gået ned i tid, og vi først har fået det at vide så sent, at vi ikke har kunnet nå at ændre det på den førstkommende lønseddel. En medarbejder kan også have fået en lønstigning med tilbagevirkende kraft, eller måske er der en, der har færdiggjort en uddannelse, som udløser en lønstigning, men uden at det er blevet registreret i lønsystemet. Så må vi regulere ved næste lønudbetaling, fortæller Else Vestergaard Sørensen.

I sjældne tilfælde kan det også være en manuel fejl.

- Systemerne er ikke bedre end de mennesker, der bruger dem, og der hvor der er mennesker, sker der fejl. Og vi der taster noget ind i systemet, kan jo også bliver forstyrret eller distraheret, mens vi indberetter.

Ferier, kørsel og overarbejde

I Region Sjælland har Iben Krarup Pedersen 15 års erfaring inden for lønadministration. Hun har den samme opfattelse af, at fejlene og spørgsmålene er færre end tidligere.

- Der er selvfølgelig nogle fejl engang imellem, for dels har vi mange forskellige typer medarbejdere, og dels er det et meget stort system. Der kan være nogle manuelle fejl eller manglende indberetninger, men så mange fejl er der altså heller ikke, fortæller hun.

Omkring ferierne oplever hun, at der kan være en del misforståelser, fordi feriedagene kan blive opgjort over en periode, der afviger fra lønperioden. Der kan også være spørgsmål til udbetaling af kørselsgodtgørelse, fordi nogle har den forkerte opfattelse, at der bliver trukket skat af beløbet. Derfor skal de lige gøres opmærksom på, at det faktisk fremgår af lønsedlen, at det ikke er tilfældet.

I forbindelse med udlæg kan der nogle gange være uindfriede forventninger.

- På nogle arbejdspladser i regionen kan man lave en aftale om, at udlæg bliver udbetalt ved den efterfølgende lønudbetaling. Det er bare ikke altid, at vi får det at vide. I de situationer er det meget tilfredsstillende, at vi i dag har mulighed for at lave en udbetaling midt i perioden, for folk har jo tit haft en forventning om at få de penge med det samme, fortæller Iben Krarup Pedersen.

Ekstra service fra lønkontoret

De to lønmedarbejdere prøver begge at forebygge alt for mange misforståelser ved for eksempel at tilbyde ”Kend din lønseddel”-arrangementer eller ved jævnligt at besøge decentrale ledere eller lønadministratorer.

- Vi har en målsætning om, at hver lønkonsulent ti gange om året har sådan et besøg her i Esbjerg Kommune. Mange steder sidder nogle alene med opgaven, og det er godt at møde dem ansigt til ansigt og snakke med dem om nye tiltag, smarte måder at gøre tingene på eller svare på deres spørgsmål, siger Else Vestergaard Sørensen.

Også på anden vis kan medarbejderne på lønkontoret yde ekstra service, der rækker ud over de tal, der skal være korrekte på lønsedlen.

- Forleden talte jeg med en, der skulle fratræde. I de tilfælde bliver der afregnet feriekort, og så bliver den fratrådtes A-indkomst måske opskrevet med et stort beløb på 30.000-50.000 kr. i indeværende år, selv om feriekortet først kan bruges i maj næste år. Så gør vi opmærksom på, at de måske lige skal huske at rette deres forskudsopgørelse, så de ikke senere får et skattesmæk på grund af det. Det bliver folk som regel rigtig glade for, fortæller Iben Krarup Pedersen.

Den supplerende service kan også være at fortælle en medarbejder, der er på vej på barselsorlov, at hun lige skal huske at kontakte Udbetaling Danmark. Det kan ofte spare megen ærgrelse og senere henvendelser om manglende barselsdagpenge.

I tvivl om din lønseddel?

Er du fortsat i tvivl, så tal med din HK-tillidsrepræsentant eller ring til din lokale HK-afdeling på 7011 4545.

Løn HR, økonomi, it og stab

guide til din lønseddel
alt om begreber og betegnelser

Læs guiden

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK