Indsats for godt arbejdsmiljø lønner sig

27. oktober 2015  |  HK Stat  |

Der er næsten ingen ende på, hvad et godt arbejdsmiljø gør gavn for. Derfor er det værd at investere i. Og derfor er det helt galt, når regeringen frem mod 2017 sparer 20 procent og 140 stillinger væk i Arbejdstilsynet - den myndighed der holder vågent øje med de faktorer, der forpester lønmodtagernes arbejdsmiljø. Fx højt arbejdstempo og deraf følgende stress. Det mener Peter Raben, næstformand for HK Stat.

På LO-kongressen i Aalborg langede HK Stats næstformand Peter Raben ud efter regeringens planer:

- Arbejdstilsynet har fokus på højt arbejdstempo og skulle gennemføre en særlig indsats over for det psykiske arbejdsmiljø, der ellers har været lidt forsømt fra myndighedens side. Men nu trækkes tæppet væk for en styrket indsats på disse områder med de voldsomme besparelser, som regeringen i sit finanslovsforslag lægger op til på Arbejdstilsynets område, sagde Peter Raben.

Han forklarede, at besparelserne 'helt klart' vil gå ud over det psykiske arbejdsmiljø blandt medarbejdere i Arbejdstilsynet, der ligesom mange andre statsansatte i de senere år har oplevet en uendelig række af små og store forandringer: nedskæringer, omstruktureringer, flytninger og lignende. Men de færre penge til Arbejdstilsynet vil ramme bredere:

- Det går også ud over indsatsen over for både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Dermed rammes også mange af vores medlemmer og kolleger på arbejdspladserne, ligesom borgerne i øvrigt mærker, når sparekniven svinges over den offentlige sektor. Ringere service og dårligere kvalitet i ydelserne er resultatet. Det fører til utilfredse borgere, der oftere tænder af på frontpersonalet i den offentlige sektor – frem for de ansvarlige politikere!, advarede Peter Raben.

Han forudså, hvordan situationen kun vil blive værre:

- En sådan cocktail af frustrerede borgere og stressede offentligt ansatte kan skabe en nedadgående spiral, hvor alle ender som tabere – og vores velfærdssamfund undergraves, sagde HK Stats næstformand.

Han kritiserede også, at branchearbejdsmiljørådene risikerer at få færre penge at gøre godt med, fordi bevillingerne afhænger af produktiviteten i Arbejdsskadestyrelsen. Og den – produktiviteten – kan falde, fordi Arbejdsskadestyrelsen skal flyttes ud af København og opgaverne overdrages til ATP eller Udbetaling Danmark. Hele manøvren vil kræve nye medarbejdere, der skal læres op - fordi mange af de nuværende formentlig ikke flytter med, vurderer Peter Raben.

Han rundede af med en vision for bedre tider:

- Naturligvis koster det at have velfungerende og ressourcestærke arbejdsmiljøinstanser. Men det tjener sig ind på længere sigt. Først og fremmest vil det give et bedre arbejdsliv og liv i det hele taget. Mindre stress og pres vil give mere trivsel og arbejdsglæde, lød det opmuntrende til de delegerede på LO-kongressen.

Arbejdsmiljø Politik

FAGFORENING