Opråb: Brug nu velfærdsflertallet

27. oktober 2015  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Kommunal opfordrer sammen med en række andre faglige organisationer til at gøre brug af velfærdsflertallet for at stoppe regeringens planlagte besparelser på kernevelfærden.

På Christiansborg sidder en stribe partier, der i løbet af valgkampen alle meldte ud, at de ville styrke vores fælles velfærd. Nemlig S, DF, SF, Radikale og Enhedslisten. Og sammen kan de fem partier rent faktisk mønstre et flertal uden om regeringen.

Nu er det på tide, at de partier står ved løfterne til vælgerne og bruger “Velfærdsflertallet” til at afvise regeringens milliard-besparelser på kernevelfærden i de aktuelle finanslovsforhandlinger, hedder det i beskrivelsen af en ny gruppe på Facebook, som HK Kommunal sammen med blandt andre FOA, BUPL, Danmarks Lærerforening og Dansk Socialrådgiverforening står bag.

Omprioriteringsbidrag centralt

Centralt i debatten er det såkaldte omprioriteringsbidrag, der tvinger kommunerne til at barbere én procent svarende til 2,5 milliarder kroner årligt af den borgernære velfærd.

HK Kommunals formand Bodil Otto har tidligere været ude med en skarp kritik af omprioriteringsbidraget, og hun får nu opbakning fra en lang række andre faglige organisationer i kampen for at få taget det af bordet - i det mindste fra 2017 og frem, som hun tidligere har fortalt.

Du kan finde Facebook-siden "Velfærdsflertallet", like den og dele den med dine venner, lige her

Politik

Problemer med login?