HK Stat: Hjort smøler med at afklare vilkårene for tusindvis af statsansatte

30. oktober 2015  |  HK Stat  |

Nu må finansministeren sætte skub i processen, siger HK’ernes formand. Hun vil have sikkerhed for, at der er penge nok til at flytte både de første og de sidste medarbejdere, der forlader hovedstaden.

- Jeg har lige været til møde med tillidsrepræsentanter fra de knap 40 arbejdspladser, som skal levere job til provinsen. Tillidsfolkene er vrede og frustrerede over ikke at kunne få klar besked om vilkårene for dem, der flytter, og dem, der må sige farvel til jobbet. Nu må politikerne altså tage ansvar for deres beslutninger om at flytte rundt i landet med folk, siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

Tusindvis af statsansatte får nu og i de kommende måneder besked på, om de er udset til at flytte med deres arbejdsplads fra hovedstaden til en by i provinsen. Men deres arbejdsgiver – staten – har stadig ikke afklaret, hvilke vilkår den vil tilbyde dem, der flytter med, og dem, der bliver tilbage.

Regeringen har afsat 400 millioner kroner til udflytningen af 3.900 statsjob. De penge rækker ikke langt, advarer HK Stat-formanden.

- Vi risikerer, at dem, der flytter sidst ud, bliver Sorteper, fordi de første for længst har brugt alle pengene. Så får vi en slags A- og B-udflytninger. Og de styrelser, der selv må finansiere udflytningen, risikerer at skulle fyre medarbejdere for at få råd. Det er fuldstændig uacceptabelt, siger Rita Bundgaard.

De statsansattes forhandlingsfællesskab, CFU, har siden planen om udflytning blev præsenteret 1. oktober, forsøgt at nå til enighed med Moderniseringsstyrelsen om generelle vilkår for medarbejdere i forbindelse med udflytning. Men Moderniseringsstyrelsen trækker forhandlingerne unødigt i langdrag, mener Rita Bundgaard. Hun vil have finansminister Claus Hjort Frederiksen til at tage affære og stå ved sine tidligere løfter nu:

- Moderniseringsstyrelsen træder vande i denne alvorlige sag. De forholder sig ikke til vores krav. Det er arrogant i den grad at trække processen ud i så alvorlig en situation, siger Rita Bundgaard.

- Få dage før regeringen præsenterede sin udflytningsplan, mødtes vi med finansministeren. Han lovede ’tidlig og tydelig kommunikation’ og ’en åben proces’. Han sagde, at staten som arbejdsgiver ville ’have fokus på at få medarbejdere til at flytte med’ og på at hjælpe medarbejdere videre, som ikke ønsker at flytte med.

- Men i praksis er processen lukket og langsommelig, og kommunikationen er utydelig. Det er smøleri, at man en måned efter præsentationen af udflytningsplanen ikke kan få klare svar om vilkårene for de tusinder, hvis job og hverdag er i spil, siger Rita Bundgaard.

Hun og HK Stat kræver en aftale om de generelle vilkår og argumenterer blandt andet for at indføre et dobbelt opsigelsesvarsel for ansatte, der flytter med deres styrelse.

- Det krav behøver ikke koste arbejdsgiverne en krone. Men for den enkelte medarbejder vil et længere opsigelsesvarsel give en større tryghed, når de flytter med arbejdspladsen, siger Rita Bundgaard.

Det kom som et lyn fra en klar himmel

Uvisheden er det værste

Udflytning Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK