Flere skal i gang med uddannelse

01. november 2015  |  HK Privat  |

Et af de store temaer under beretningsdebatten på HK/Privats kongres var HK’ernes efter- og videreuddannelse - eller mangel på samme.

Foto fra kongressalen

Flere delegerede på HK/Privats kongres udtrykte stor bekymring over, at 30 % af medlemmerne mangler de kompetencer, der skal til for at bevare tilknytningen på fremtidens arbejdsmarked.

- Hvis ikke vi omstiller os, så diskvalificerer vi os. Ikke mange er i tvivl om det. Men ligesom vi på trods af sundhedsråd alligevel bliver i sofaen, så venter vi med at tage efteruddannelse, indtil det bliver et krav fra arbejdsgiver, eller til vi bliver erstattet af andre, der kan, sagde Kirsten Estrup Madsen, formand for HK/Privat i Nordjylland.

Hun mener, der er mange barrierer for uddannelse, der skal overvindes.

- Vores overenskomster giver os rettigheder, og kompetencefondene giver os mulighed. Men vi er langt fra i mål. Vi skal endnu flere på forkant, så de sikrer deres plads på arbejdsmarkedet. Det er bare om at kaste sig ud i det, fortsatte hun og fortsatte:
- Den, der tror, han er færdiguddannet, er ikke uddannet. Han er færdig, lyder et kinesisk ordsprog.

SU til voksne
Mange kvitterede fra talerstolen for formandskabets forslag om at tage en storstilet uddannelsesreform med Voksen-SU med til trepartsforhandlingerne. Især efteruddannelsesvilkårene for dem, der står uden overenskomst eller kompetencefond, bekymrede de delegerede.

- Dem, der står uden landsoverenskomst eller har særoverenskomst uden en kompetencefond, dem skal vi have fundet en løsning for, sagde Lisbeth Danielsen fra Branchesektion Organisationer og fortsatte:

- Dem, der står mellem to job, de er stillet tudsedårligt. De har ingen overenskomst, og de har verdens hårdeste job, sagde Lisbeth Danielsen og kvitterede for formandsskabets forslag til en uddannelsesreform. - Det, synes jeg, vi skal arbejde videre med.

En opgave for tillidsrepræsentanterne
Kun hver 10. medlem er i gang med efteruddannelse. Og flere delegerede huskede på, at efteruddannelse er noget, medlemmerne betaler for.

- Hvis ikke du vælger din retlige efteruddannelse, så får du ikke den lønforbedring, du har givet køb på i din overenskomst. Derfor skal tillidsrepræsentanterne klædes på til at klare opgaven, sagde Lilja Laxbro fra Branchesektion Produktion.

Flere delegerede gav udtryk for, at formandskabets idé om at uddanne tillidsrepræsentanterne til at kunne rådgive om kompetencefonde, AMU-kurser og kortere videregående uddannelser var god.

- Jeg synes, vi ved det kommende overenskomstforhandlinger, skal have en lærings- og uddannelsesrepræsentant med. Der er gode erfaringer med det fra England, sagde Niels Wedege Petersen, der gerne så, at der blev oprettet et nyt tillidshverv, som kun havde til opgave at hjælpe kollegerne i uddannelsesspørgsmål.

Efteruddannelse Karriereudvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK