Simon Tøgern: Vi har vendt tankeren

01. november 2015  |  HK Privat

Fremgang, dagpengereform og uddannelse stod øverst på dagsordenen, da formand, Simon Tøgern, fremlagde sin mundtlige beretning på HK/Privats kongres.

Simon Tøgern aflægger beretning på HK/Privats kongres.

I 2011 herskede der rådvildhed over, at mange medlemmer valgte at melde sig ud af fagforeningen. I dag er skuden vendt, konstaterede HK/Privats formand under sin mundtlige beretning.

- Vi har søgt at dreje tankskibet HK til i langt højere grad at have fokus på de medlemsrettede aktiviteter og relationer - frem for på de interne processer. Røven ind og næsen ud, som det poetisk er blevet udtrykt, sagde Simon Tøgern.

Udviklingen er blevet mødt med velvilje og har kastet konkrete resultater af sig. I dag er medlemsnedgangen stort set stoppet, og flere medlemmer er blevet omfattet af HK/Privats overenskomster og har adgang til en tillids- og arbejdsmiljørepræsentant.

HK/Privat gav utrygheden en stemme
En af de store temaer i kongresperioden har været den forhadte dagpengereform. Derfor tog HK/Privat sammen med HK Handel initiativ til en underskriftskampagne mod reformen. Her lykkedes det på få uger at samle mere end 85.000 underskrifter.

- Vi vandt enorm velvilje blandt medlemmer og andre lønmodtagere, fordi vi turde give utrygheden en stemme, sagde Simon Tøgern.

Selv om det blandt dagpengereformens ophavsmænd var svært at finde nogle, der ville forsvare den, er den ikke blevet rullet tilbage.

Ny dagpengereform er en skuffelse
Simon Tøgern kvitterede dog høfligt for de indrømmelser, fagbevægelsen har fået med den ny dagpengeaftale. Men selv om aftalen indeholder en række forbedringer for HK/Privats medlemmer, er formanden alligevel skuffet over den.

- En del af forbedringerne er betalt med forringelser andre steder i systemet: Karensdage og nedsættelse af dimittenddagpengene. Karensdagene er en dårligt kamufleret nedsættelse af dagpengene. Vi kan frygte, at det bliver et nyt håndtag, som nedskæringsivrige politikere kan dreje på igen og igen, sagde han.

Politikerne har kun tilført halvdelen af det beløb, de lovede, og derfor dør diskussionen om dagpengesystemet ikke med den nye aftale. Den fortsætter, konstaterede han.

Voksne skal have ret til uddannelse med voksen-SU
I sin beretning kom Simon Tøgern også ind på uddannelse.
- Et af de allermest påtrængende spørgsmål er, hvordan vi sikrer, at voksne mennesker midt i livet får reelle muligheder for at videreuddanne sig.

Derfor bør en storstilet reform af efteruddannelse for voksne komme på forhandlingsbordet ved de trepartsforhandlinger, som regeringen har lovet at tage initiativ til. Og han ser gerne, at en sådan reform giver voksne med en vis arbejdsmarkedsanciennitet adgang til en statsligt finansieret ny form for ”voksen-SU” gennem et - eller måske to skoleår.

Simon Tøgern agter dog ikke at vente på en uddannelsesreform. Planen er, at HK/Privat netop nu skal til at lægge grunden for et solidt arbejde med medlemmernes fag og faglighed.

- Aktiviteterne skal sammenkædes med vores øvrige uddannelsespolitiske arbejde. Og de skal samtænkes med vores bestræbelser på at udvide vores overenskomsters dækningsområde, sagde Simon Tøgern, som på sigt vil have udviklet en sammenhængende fagstrategi for HK/Privat.

To gange overenskomstforhandlinger
Kongresperioden har budt på overenskomstforhandlinger i både 2012 og 2014. I 2012 stod afskaffelsen af 50 %-reglen øverst på listen over krav, men det lykkedes som bekendt ikke. Og kravet var på bordet igen i 2014.

- Vi havde ikke den nødvendige styrke - internt i forhold til de øvrige grupper i CO-Industri eller udadtil i forhold til DI. Derfor valgte vi som bekendt, at tage de indrømmelser, der i øvrigt var kommet på bordet. Indrømmelser vi ikke havde fået, hvis vi havde sagt nej.

- Vi fik for første gang i mange år en række mindre indrømmelser på, hvordan vi håndterer 50 %-reglen i dagligdagen. Men måske endnu vigtigere, så fik vi sat gang i en proces, hvor vi udvider Industriens Funktionæroverenskomsts dækningsområde. Det er en proces, der giver os mulighed for at overenskomstdække nye grupper af funktionærer.

Simon Tøgern glædede sig også over, at det lykkedes at hæve stemmeprocenten ved urafstemningen i 2014 til over 51 %. I 2012 var stemmeprocenten på godt 33 %.

Første kvinde, første funktionær og første HK’er i spidsen for LO
Den nye LO-mand, Lizette Risgaard fik også et par ord med på vejen.
- LO fik sin første kvinde, sin første funktionær og sin første HK’er som formand. Tillykke med hvervet, Lizette! I HK/Privat ser vi frem til samarbejdet med dig og den nye LO-ledelse.

Men der er to ting, Simon Tøgern vil holde øje med: Hvordan funktionærspørgsmål og funktionærinteresser bliver vægtet og prioriteret af den nye LO-ledelse. Og hvordan de griber planerne om etablering af en ny hovedorganisation an.

I sin mundtlige beretning kom formand for HK/Privat også ind på udfordringerne i den kommende kongresperiode, fx et udvidet overenskomstsamarbejde med andre fagforbund, frihandelsaftalens konsekvenser for medlemmernes rettigheder og det internationale arbejde, som især er vigtigt for medlemmer, der arbejder i transnationale virksomheder.

Arbejdsmarked

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK