Danmark præsterer EU’s største overskud i 2014

02. november 2015  |  HK Kommunal  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

Overskuddet på de offentlige finanser i Danmark var i 2014 på 1,5 procent af bruttonationalproduktet og dermed det største blandt de 28 EU-lande.

Fire EU-lande havde offentligt overskud i 2014, og Danmark ligger helt i top med et overskud på 1,5 af bruttonationalproduktet (BNP), oplyser Danmarks Statistik. De følgende tre pladser indtages af Luxembourg, Estland og Tyskland.

Samlet set havde EU-landene et underskud på tre pct. af BNP, hvilket også er aftalt som det acceptable niveau under normale omstændigheder, hvis medlemslandende skal overholde de såkaldte ØMU-kriterier. Kun 15 lande holdt sig inden for denne grænse i 2014. Værst så det ud i Cypern, Portugal og Spanien med underskud på hhv. 8,9 pct., 7,2 pct. og 5,9 pct.

Når det handler om den samlede, offentligt bruttogæld, ligger Danmark også ganske lunt i svinget i sammenligning med de øvrige EU-lande. I alt havde EU-landene en gæld på 86,8 pct. af BNP, mens Danmarks var på 45,1 pct. Den danske gæld er faldet fra med 1,3 procentpoint siden 2011.

Læs mere i Nyt fra Danmarks Statistik.

Politik

Problemer med login?