Det Sorte Register gået i sort

02. november 2015  |  HK Kommunal  |  Chefgruppen  |  Mogens Jepsen

Hjemmesiden, hvor over 20 kommuners sagsbehandlere blev hængt ud og chikaneret, er tilsyneladende lukket. Det Sorte Register var et de emner HK Kommunal satte på dagsordenen, da formand Bodil Otto for nylig havde møde i justitsministeriet.

Gennem de sidste to år har HK Kommunal og Kommunalbladet haft stor fokus på Det Sorte Register. Ikke mindst fordi hjemmesiden, på trods af flere retssager, har valgt at sige skråt op til dommene om at fjerne de injurierende og æreskrænkende påstande om lovovertrædelser mod cirka 75 sagsbehandlere i mere end 20 kommuner.

Men nu ser hjemmesiden ud til at være lukket. I hvert fald lever hjemmesiden nu fuldt op til sit navn – og er gået helt i sort – med ordene: ”Vi beklager men er ramt er nedbrud”.

Har søgt penge og hjælp

Men hvis man går ind på bagmandens Facebook-side, så fremgår det dog, at han har søgt efter penge og gratis mandskab til at få en ny hjemmeside op at stå.

I første omgang ser den manøvre altså ikke ud til at være lykkedes.

Men faren er måske ikke drevet helt, for på Facebook-siden kan man læse, at han stadig samler registreringer ind for at kunne lægge dem på en hjemmeside. Kommunalbladet holder skarpt øje med alle sider, som angår Ole E Christiansen og Det Sorte Register.

Det Sorte Register var desuden et af de emner, som justitsministeriet for nylig ønskede at tale med HK Kommunal om.

Hvem slukker for knappen?

En delegation med formand Bodil Otto i spidsen fremlagde en række problemstillinger, som alle havde chikane, vold, trusler og mangel på respekt for offentligt ansatte som overskrift.

Konkret var det fx, hvem der har beføjelsen til at slukke for eksempelvis Det sorte registres hjemmeside og hvorfor Midt- og Vestsjællands politi droppede videre efterforskning af oplysninger om at navngivne sagsbehandlere står på en intern dødsliste hos registret.

Justitsminister Søren Pind (V) har nemlig planer om at fremlægge initiativer, der skal sætte fokus på tryghed, respekt og sikkerhed for offentligt ansatte.

Arbejdsgiverens ansvar skal tydeliggøres

Bodil Otto kunne i den forbindelse fortælle, at både vold og trusler mod personalegrupper som lægesekretærer, sagsbehandlere, jobcentermedarbejdere og borgerservice er et alvorligt og stigende problem, som der skal sættes hårdt ind over for.

Særligt ser hun det som nødvendigt, at arbejdsgiverens ansvar bliver tydeliggjort.

- Det må ikke blive den enkelte sagsbehandler, som skal føre kampen eller føle et ansvar for at løfte en sag, hvis der er fx er trusler om vold. Det må gerne blive endnu tydeligere, at arbejdsgiveren har ansvaret.

Har du en god historie, du gerne vil læse i kommunalbladet?

Send os dit tip