Dumpekarakter til dagpengeaftalen

01. november 2015  |  HK Privat

De arbejdsløse betaler selv for de få forbedringer i dagpengeaftalen. Det er en ommer, var beskeden fra mange talere til debatten på HK/Privats kongres.

Beretningsdebat på HK/Privats kongres

Ingen, der hørte debatten på HK/Privats kongres, kan være i tvivl om, at dagpengeaftalen er meget upopulær blandt de fagligt aktive.

- Der er store sorte pletter i dagpengeaftalen, der kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på alle med en social bevidsthed. Det betyder forringede vilkår for en svag gruppe, der prøver at genvinde deres tilknytning til arbejdsmarkedet, sagde Anne Marie Bay, fra Branchesektion It, Medie & Kommunikation.

Ole Skovbo Sørensen, formand for Branchesektion Transport og Turisme, var helt på linje.

- Dagpengeforliget er skandaløst og uacceptabelt. At sige, det er blevet bedre, moderne. Nej. Mette (Frederiksen, red.) - det er en ommer. Regningen er sendt til de ledige. Det er hverken fair eller retfærdigt. Det er fedtet Christiansborg, sagde han.

Vi fik som fortjent
Flere delegerede var også inde på, at fagforeningerne ikke fik mere ud af dagpengeaftalen, fordi de ikke havde nogen stærk forhandlingsposition.
- Dagpengeforliget var det, vi fortjente, det handler ikke om politisk forræderi eller svigt, men fordi fagforeningen ikke er stærkere, end det politiske forlig kunne bære, sagde Klaus Krogsbæk Mathiasen, medlem af HK/Privat Østjylland.

Problemet er blandt andet, at LO ved at sige ja til at sidde med i dagpengekommissionen ad den vej accepterede de vilkår, som blev sat for kommissionen (at dens forslag ikke måtte koste flere penge – red.), bemærkede Olaf Christensen, formand for Branchesektion It, Medie & Kommunikation.

Endnu sværere trepartsforhandlinger
Olaf Christensen mener, at dagpengesystemet vil vedblive at erodere og blive udhulet.

- Vi skylder medlemmerne og hinanden at fortsætte kampen for et bedre dagpengesystem, sagde han.

Oveni det gør dagpengeaftalen ikke trepartsforhandlingerne lettere for lønmodtagerne, mente Jakob Nerup, medlem af HK Service Hovedstaden.

- LO fik et ultimatum. Hvis ikke I går med i dagpengekommissionen, så får I ingen trepartsforhandlinger. Så gik LO med. Nu leverer de ledige 1 milliard til dagpengesystemet, politikerne kun 300 millioner og arbejdsgiverne ingenting. Vi skylder ikke nogen noget. Vi har udvist løntilbageholdenhed og imens har arbejdsgiverne skovlet ind med 10-20 % og det er der, pengene er og skal findes, sagde Jakob Nerup.

- Hvis ikke vi forstår de svageste grupper på arbejdsmarkedet, så bliver de løntrykkere. Det budskab skal vi tænke ind i trepartsforhandlingerne, sluttede han.

Arbejdsmarked Trepart