Fagligheden i fokus på HK/Privats kongres

02. november 2015  |  HK Privat

HK/Privats kongres brugte 2. dagen af kongressen til at tage hul på en proces, der skal styrke fagligheden for medlemmerne i årene fremover.

De godt 300 delegerede fra afdelinger, landsforeninger og branchesektioner har brugt 2. dagen på kongressen til at arbejde med at udvikle ideer til rådgivning og faglige kurser, som medlemmerne skal tilbydes fremover.

Alle delegerede blev inddelt i 13 fagområder på baggrund af et kæmpestort analysearbejde, som rådgivningsbureauet Advice A/S har lavet for HK/Privat.

Deltagere på vej ud i workshops på HK/Privats kongres

De 13 fagområder kommer til at udgøre grundlaget for HK/Privats fagstrategi, der i korthed skal sikre medlemmerne relevante tilbud, de kan bruge i deres arbejdsliv.
Driftopgaverne falder væk
Og det er bydende nødvendigt, at HK/Privat understøtter medlemmerne i at udvikle - og bevare - deres job.
Det understregede Mikkel Wolf Rasmussen fra Advice, der har stået i spidsen for den massive kortlægning af HK/Privats medlemmer, deres fag og faglige udfordringer og udviklingsmuligheder.

- Vi har talt med arbejdsgiverne, der alle ser for en fremtid, hvor mange driftopgaver forsvinder. Og seks ud af 10 af medlemmer arbejder altså stadig primært med driftsopgaver. Så det er helt essentielt, at medlemmerne udvikler sig i jobbet - en opgave, som HK/Privat kan være med til at understøtte.

Udfordringer og muligheder for faglig udvikling
Kongressens delegerede var i løbet af dagen i tænkeboks to gange. Første gang i en workshops om formiddagen. Der skulle de fagligt aktive definere udfordringerne på deres fagområde - og give bud på løsningerne.

Deltagere i workshop på HK/Privats kongres

Over frokost skulle deltagerne så give bud på, hvilke faglige tilbud medlemmerne inden for de forskellige fagområder skal have fremover.

Vi asfalterer vejen, mens vi kører på den
Simon Tøgern, formand for HK/Privat, takkede i sin afrunding af temadagen for stor debatlyst i de mange grupper.

- Det har været en inspirerende dag, og vi er blevet en hel del klogere og er kommet et væsentligt skridt videre i vores arbejde med fagstrategien, sagde Simon Tøgern.

Han forudser mange spændende diskussioner om det videre arbejde.

- Vi asfalterer så at sige vejen, mens vi kører på den. Vi skal diskutere, hvordan vi får udmøntet alle de her ord til praksis. Ikke på én måde, men på mange måder. Hvordan vi fagligt lancerer det for de forskellige faggrupper. Hvad skal tillidsrepræsentanternes rolle være? Er der noget, vi kan lave i samarbejde med virksomhederne?

Se video om de delegeredes bud på fremtidens udfordringer

Uddannelse Arbejdsmarked