Fyret under barsel: 198.000 kroner i erstatning

02. november 2015  |  Nordjylland  |

Retten gav HK Nordjylland medhold i, at det var uberettiget, da Sanne Hedelund blev fyret, mens hun var på barselsorlov.

Sanne Hedelund (th) med sin nu tre-årige søn Victor, som indirekte er årsag til en sag om uberettiget afskedigelse. Her sammen med faglig medarbejder i HK Nordjylland Lene Green, der har kørt sagen.

Mens 30-årige HK’er Sanne Hedelund, Vrå, i december 2012 var på barselsorlov, gik hendes arbejdsplads – en nordenfjordsk butik – konkurs.

Butikken blev imidlertid solgt og drevet videre uden at have været lukket. Og mens alle andre medarbejdere fortsatte jobbet i den genrejste butik, blev Sanne Hedelund som den eneste afskediget.

Den manøvre koster arbejdsgiveren tæt på en halv million kroner.

Retten i Aalborg har givet HK Nordjylland medhold i, at fyringen var i strid med ligebehandlingsloven og har derfor tilkendt Sanne Hedelund en erstatning på ni måneders løn - 198.264 kroner. Dertil skal arbejdsgiveren betale løn, feriepenge, renter og sagsomkostninger.

Lov beskytter gravide
Ligebehandlingsloven skal beskytte blandt andre gravide og medarbejdere på barselsorlov mod uberettiget fyring. Derfor er beviset i den slags sager vendt, så arbejdsgiveren skal dokumentere, at en fyring ikke skyldes graviditet eller barsel.

Under retssagen argumenterede butiksejeren med, at Sanne Hedelund var den højest lønnede medarbejder, og at det i butikkens økonomiske situation var nødvendigt at afskedige hende. Det fandt Retten imidlertid ikke dokumenteret, og slog fast, at da opsigelsen af Sanne Hedelund fandt sted elleve dage efter butiksoverdragelsen, var butiksejeren allerede indtrådt i sine forpligtelser som arbejdsgiver, da Sanne Hedelund modtog sin afskedigelse.

Butiksejeren ankede straks til Landsretten, da byretten afsagde dom i juni sidste år. Kort tid inden sagen skulle for Landsretten i september i år, hævede han imidlertid sagen og betalte.

Det lange sagsforløb på næsten tre år var belastende for Sanne Hedelund.

- Jeg havde hele tiden sagen i baghovedet og kunne ikke slippe den. Derfor var det en forløsning, da dommen endelig faldt og arbejdsgiveren trak sin anke tilbage, siger hun.