Masser af krav til næste overenskomstfornyelse

01. november 2015  |  HK Privat  |

Den forhadte 50 %-regel blev livligt debatteret på HK/Privats kongres. Også freelancerne og vikarernes vilkår fik mange ord med på vejen.

Delegerede på HK/Privats kongres.

Der var ingen tvivl om, at nogen delegerede var fortørnede over, at 50 %-reglen ikke blev afskaffet med overenskomstaftalen i 2012.

- For fire år siden blev vi enige om, at overenskomsten i 2012 skulle give lige rettigheder og lige muligheder. Ellers ville vi stemme nej. Resultatet blev et meget smalt forlig. Der blev opnået små og få forbedringer, og det blev alt for dyrt betalt. Betalt af os selv. Løb vi fra det, vi lovede hinanden og vores medlemmer, spurgte Ole Skovbo Sørensen, formand for Transport & Turisme, retorisk.

HK/Privat skal sidde med ved forhandlingsbordet i det snævre forhandlingsudvalg, som forhandler Industriens overenskomstet, mente flere delegerede.

- Jeg kan undre mig over, at vi i HK/Privat ikke har en plads i det forhandlingsfællesskab. Jeg forstår ikke, hvorfor de (red. 3F’s industrigruppe og Dansk Metal) ikke afgiver en plads, Ulla Morin fra HK Hovedstaden.

Hun blev suppleret af formanden for HK It, Medie & Industri, Ulla Jeppesen:
- Uendelig mange gange har vi bedt om at få HK/Privatformanden ind ved forhandlingsbordet. Måske er de trætte af at høre om kravet og kravet om 50 %-reglen, konstaterede hun.

Andre delegerede mente, at samarbejdet med LO-familien skulle justeres:
- Der er brug for at øge samarbejdet i LO-familien. På arbejdspladserne kan vi godt finde ud af, at vi er hinandens forudsætninger. Det snævre udvalg i Co-industri bør udvides. Vi vil samarbejde med LO-familien, men på lige fod, sagde Anne Marie Kverneland fra HK It, Medie og Kommunikation.

Atypiske ansatte skal have rettigheder
Hver fjerde på arbejdsmarkedet er ikke fastansat, de har et såkaldt atypisk ansættelsesforhold. Flere talere var bekymrede for det voksende antal vikarer og freelancere, som slet ikke kunne få ordnede arbejdsvilkår.

- I HK Grafisk kommunikation har vi lavet en medlemsundersøgelse, der viser, at knap 20 % arbejder som vikarer, projektansatte, freelancere og selvstændige i enmandsfirmaer. Ifølge undersøgelsen vil et stort flertal af dem takke ja til et fast arbejde, sagde Maj-Britt Milsted.

Hun forklarede, at usikre ansættelser er et vilkår for flere og flere i HK og i resten af arbejdsstyrken.

- Gruppen af arbejdere uden klassiske lønmodtagerrettigheder, der er sikret gennem overenskomster og lovgivning er voksende. En chance for at forbedre trygheden og smidiggøre dagpengesystemet for folk i den type job blev forpasset ved det netop indgåede dagpengeforlig, siger hun og konstaterer:

- Det er på høje tid, at vi påtager os et ansvar for vores kolleger i atypiske ansættelser. Vi skal ikke misse chancen for at præge udviklingen. Det er ikke en tiårsplan, men lige om lidt.

Arbejdsliv på OK-dagsordenen
Et sundt arbejdsliv hele livet og et arbejdsmiljø, der er til at holde ud, helt til pensionsalderen. Sådan lød det gentagne gange fra talerstolen, hvor både junior-, senior-, men også arbejdslivspolitikker blev efterlyst.

- Hvor er fagbevægelsen blevet af i kampen om arbejdstiden? Det er en myte, at vi ikke har råd til velfærd, hvis vi ikke arbejder mere. Vi skal tale mindre om skattelettelser og mere om skatteunddragelse. Vi stiller alt for store krav til, at vi skal arbejde mere og længere. Jeg tror og håber, at vi har en fagbevægelse, som kæmper for, at vi i øvrigt også skal have et liv uden for vores arbejde, sagde Benedicte Toftegaard fra Branchesektion It, Medie & Kommunikation.

Hun mener grundlæggende, at den retning, vores arbejdsmarked har bevæget sig i, er gal.

Overenskomst Ansættelse