123.000 kr. i erstatning for rod i ansættelsesforhold

04. november 2015  |  HK Handel

Uklarheder i ansættelsesforholdet har kostet en jysk spillecafé godt 123.000 kr. i erstatning til en kvindelig medarbejder. Kvinden fik hverken ansættelsesbevis til tiden eller ordentlig information om sin ansættelse.

Først ansættelsesbevis efter tre måneders ansættelse, manglende opsigelsesvarsel og uklarhed, om medarbejderen var omfattet af funktionærloven. Så galt gik det, da en jysk kvinde blev ansat i en spillecafé i december 2013. Det har nu kostet hendes tidligere arbejdsgiver godt 123.000 kr. i erstatning, efter at HK har anlagt sag mod virksomheden.

- Det er tydeligvis en arbejdsgiver, der ikke har styr på det. For det første får medarbejderen ikke sit ansættelsesbevis før efter tre måneders ansættelse. Det har man krav på senest efter fire ugers ansættelse. For det andet påstår arbejdsgiveren, at medarbejderens arbejdsopgaver ikke hørte under funktionærloven. Det var retten også uenig i, fortæller faglig chef i HK Handel, Kim Jensen.

Kvinden var ansat til at sælge de spilleydelser, cafeen tilbyder. Herudover stod hun i mindre grad for servering af mad og drikkevarer. Hendes tidligere arbejdsgiver mente, at hun på grund af serveringsopgaverne var ansat som servicemedarbejder og derfor ikke skulle anses som funktionær. Det var dommeren dog uenig i.

- Hendes tidligere chef kommer med en række påstande om ansættelsesforholdet, som ikke holder, og som retten også skyder ned. Det her er et klassisk eksempel på, at man ikke bare skal acceptere det, arbejdsgiverne siger – man skal også gå ind og se på det faktiske arbejde når det skal vurderes, om man er funktionær eller ej, siger Kim Jensen, som også undrer sig over det forløb, kvinden har været igennem i afslutningen af ansættelsesforholdet. Her fremgår det af vidneforklaringen i retten, at chefen opfattede en sygemelding som en regulær opsigelse.

- Det er et mærkeligt forløb, hvor medarbejderen melder sig syg, og chefen efterfølgende siger, at så har hun nok sagt op. Han er forpligtet til at sikre sig, at det rent faktisk er det, der sker. Beviset for, at der er sket en opsigelse, er arbejdsgivers. I og med at medarbejderen sygemelder sig, har hun i hvert fald selv betragtet sig som syg og ikke som fratrådt, siger Kim Jensen, der generelt opfordrer alle HK’s medlemmer til at sørge for dokumentation, så lignende situationer kan undgås.

- Der er en vigtig ting at udlede ud fra sager som denne: Tag ikke for givet, at virksomheden eller ledelsen har styr på det. Sørg for at få din kontrakt og dokumenter det, du laver, understreger Kim Jensen.

Kvinden fik i alt en erstatning på 123.291 kr., der bl.a. dækker manglende feriepenge, erstatning for manglende opsigelsesvarsel og godtgørelse for manglende ansættelsesbevis.

Ansættelse Funktionærloven Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK