Glæde hos SKAT i Struer

04. november 2015  |  MidtVest  |

Efter halvandet år med en lukning hængende over hovederne kan medarbejderne hos SKAT i Struer, heriblandt 25 medlemmer af HK MidtVest, ånde lettet op. SKAT bliver i lydens by.

- I foråret 2014 kom der melding om, at vi skulle lukke - senest ved udgangen af 2019 - og vi havde efterhånden indstillet os på, at det var sådan, det skulle være. Så da vi i forbindelse med udflytningen af statslige arbejdspladser fik at vide, at vi skulle bestå, var vi ellevilde. Der var nogle, der næsten stod på stolene med hænderne over hovedet, fortæller Mette Friis Bach, 51 år og konsulent i afdelingen Dødsbo.
Sammen med kollegerne Bodil Sand, 51 år, konsulent i Indsats, Inge Christiansen, 58 år, som sidder i Inddrivelse, og 61-årige Søren Melchiorsen, konsulent i Koncernservice Midt- og Nordjylland, fortæller Mette om den frustrerende tid, medarbejderne hos SKAT i Struer har været igennem.
- Da vi fik besked om lukningen, fulgte der ikke noget om, hvor vi skulle flytte hen. Vi fik kun at vide, at alle medarbejdere skulle flyttes på én gang. Så det kunne være både Skive, Thisted og Herning, tænkte vi og begyndte at forberede os på at skulle køre langt, fortæller de.

Mange konsekvenser

Bodil Sand, Inge Christiansen, Søren Melchiorsen, Mette Friis Bach (fra venstre).

Det har været en frustrerende tid for Bodil Sand, Inge Christiansen, Søren Melchiorsen og Mette Friis Bach (fra venstre), siden de fik at vide, at deres arbejdsplads, SKAT i Struer, skulle lukke. Men nu bliver arbejdspladsen bevaret.

For Inge og Bodil var tanken om at skulle til Herning ikke så slem, da de bor i henholdsvis Mejdal og Mejrup. Den var værre for Mette fra Struer og også for Søren fra Lemvig, der i forvejen arbejder nogle dage om ugen i Skive.
- Jeg har været udflyttet til ejendomsvurderingen i Herning i et halvt år, så jeg ved, hvad det vil sige at skulle køre. Det kan være svært at få arbejdsliv og fritidsliv til at hænge sammen. Og mange af vores kolleger bor nord for Struer og ville få rigtigt langt. Så dem tænkte vi meget på, fortæller Mette.
- Vi tænkte også på, om vi ville blive splittet op ved lukningen. Så ville man miste mange gode kolleger, beretter Inge.

Medarbejdere forsvandt

Som tiden skred frem efter meddelelsen om lukningen begyndte der at forsvinde medarbejdere fra SKAT i Struer.
- Der var nogle, der tog konsekvensen og søgte stillinger i andre afdelinger af SKAT, eller som søgte andre jobs og simpelthen sagde op. Det var især de yngre medarbejdere, og vi fik ingen erstatning for de, der valgte at forlade os.
- Dels gav det en skæv aldersfordeling, dels forsvandt der kompetencer med de, der søgte væk, og det har også været træls at skulle tage afsked med kolleger, som man var glad for.
- Det har også været underligt at sidde i et halvt tomt hus, der skulle lukke, for ingen interesserer sig rigtigt for det, og hvad med medarbejderforeningen. Kunne den bestå? Der er rigtig mange spekulationer i sådan en situation, fortæller de fire medarbejdere.

Positive reaktioner

Mette, Bodil, Inge og Søren glæder sig da også over, at deres arbejdsplads bliver i Struer og fortæller, at de har fået mange tilkendegivelser fra folk i byen, der glæder sig sammen med dem.
- Det er rigtigt godt for Struer, og vi har oplevet borgere komme hen og give udtryk for, at de er glade for, at SKAT bliver i byen - også nogle, vi ikke aner, hvem er - og det er rigtigt dejligt.
- Lige nu afventer vi yderligere information. Vi regner med, at alle afdelinger, som er her, bliver, men vi får først endelig besked til januar, når der kommer et nyt målbillede.
- Med det, at der hele tiden er forandringer i SKAT, kan gøre det svært at stole på, at der kommer en rolig tid. Man ved aldrig, hvad der sker, og det gør det svært at se fremad. Eksempelvis bliver der lige nu indført storrums-kontorer mange steder i SKAT, og vi frygter, at det også skal indføres her, hvor vi i dag har to, fire og seks mands kontorer.

Arbejdsmiljø HK-medlemmer Udflytning

Sammen er du stærkere.
det gælder også gode tilbud.

Tjek dem her

Følg HK MidtVest på Facebook
lokale kurser
nyheder & debat

Se facebookside

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK