Regeringsplan bringer 1.300 HK-stillinger i fare

04. november 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Kommunal har nu sat tal på, hvor mange HK-jobs hver enkelt kommune kan miste, hvis regeringen opnår politisk flertal til det såkaldte omprioriteringsbidrag.

Et fald i HK-beskæftigelsen på tre procent svarende til 1.312 kommunale stillinger. Det kan blive resultatet af V-regeringens plan om gennem det såkaldte omprioriteringsbidrag at barbere 2,5 milliarder kroner årligt af den kommunale service, viser nye beregninger fra HK Kommunal.

Beregningerne tager udgangspunkt i tidligere overslag fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE-rådet). Her bliver det dokumenteret, at omprioriteringsbidraget, som HK Kommunals formand Bodil Otto har betegnet som et betydeligt anslag mod velstand og velfærd, i værste fald vil koste 14.300 kommunale stillinger frem mod 2019.

Usikker budgetlægning

De 1.312 HK-stillinger svarende til 1.050 helårspersoner udgør en forholdsmæssig andel af AE-Rådets tal. Beregningen er naturligvis behæftet med nogen usikkerhed. Dels fordi kommunerne ikke ved, om de eventuelt får nogle af omprioriteringspengene tilbage igen, dels fordi det er tvivlsomt, om HK’erne vil skulle holde for på lige fod med andre faggrupper ved eventuelle fyringsrunder.

Se her hvor mange HK-stillinger, omprioriteringsbidraget bringer i fare i hver enkelt kommune.

HK Kommunal har sammen med en række andre faglige organisationer iværksat en kampagne imod omprioriteringsbidraget. Gennem kampagnen forsøger organisationerne blandt andet at appellere til det flertal i Folketinget, der før folketingsvalget gik ind for offentlig vækst.

Politik

Problemer med login?