Personaleflugt lammer vaccineproduktion

05. november 2015  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

Siden vaccineproduktionen på Statens Serum Institut (SSI) blev sat til salg, er halvdelen af medarbejderne rejst, og produktionen er hårdt ramt.

SSI under pres

Statens hæderkronede seruminstitut er under pres. Den danske stat har ikke længere råd til selv at producere vaccinerne til de danske børn, og produktionen er sat til salg. Det samme gælder produktionen af medicinsk udstyr i Hillerød. Regionerne vælger selv at analysere flere og flere prøver, og derfor har seruminstituttet også måttet skære mærkbart i det diagnostiske personale. Nu er grænsen for grønthøsteren nået, hvis vi skal opretholde et stærkt centralt dansk beredskab mod smitsomme sygdomme, lyder det fra SSI. Spørgsmålet er, om velfærdssamfundet har råd til et stærkt beredskab. Eller til at lade være.

Mens tusindvis af andre ansatte på statslige arbejdspladser nu oplever, at deres job skal flyttes væk fra København, har de ansatte i både Statens Serum Instituts vaccineproduktion på Amager og på SSI Diagnostica i Hillerød i flere år svævet i uvished om deres fremtid.

Siden den tidligere regering meldte ud, at de to afdelinger skulle sælges fra på grund af økonomiske hensyn, har ingen vidst, om produktionen ville fortsætte eller blive flyttet. Det giver et pres at arbejde med den usikkerhed, og det har fået mange til at søge væk, fortæller tillidsrepræsentant på SSI, Joan Hindsgaul Nissen.

Faktisk er produktionen af vacciner på SSI nu så ramt af personaleflugt, at dele af produktionen er nærmest lammet. Det bekræfter SSI-direktør Nils Strandberg Pedersen. I løbet af de seneste 3 år er halvdelen af medarbejderne i vaccineproduktionen rejst, og det har betydet, at især eksporten er ramt, fortæller han.

- Vi har haft så stor personaleomsætning, at det har været lammende. Vi har manglet kvalificeret arbejdskraft, og det er gået ud over leverancerne. Produktionen af vacciner til danske børn fungerer lige netop, men vores eksport af tuberkulose-vaccine og den såkaldte booster-vaccine til stivkrampe, difteri og kighoste er ramt, siger Nils Strandberg Pedersen.

Han forklarer, at det tager lang tid at oplære nye til de detaljerede procedurer i vaccineproduktionen, og da SSI samtidig har været ramt af et teknisk nedbrud på tuberkulose-vaccinen, har instituttet ikke kunnet levere de vacciner, som der var købere til.

Det har blandt andet ført til omtale i irske aviser og britiske BBC, der har skrevet, at 50.000 irske børn ikke har fået deres vaccine mod tuberkulose, fordi danske SSI ikke har kunnet levere.

Følsom situation

Direktøren erkender, at medarbejderflugt og en produktion i vanskeligheder ikke er det optimale, når man gerne vil sælge en vare.

- I en salgssituation er det selvfølgelig bedst med en velsmurt produktionsmaskine, men de potentielle købere til vores produktion, er jo også professionelle aktører. De ved godt, at der kan komme et dyk i forbindelse med en salgsproces, men de har også kapaciteten til at få det op at køre igen, vurderer han.

Nils Strandberg Pedersen håber nu at kunne give sine medarbejdere en afklaring, om ikke i julegave, så i starten af det nye år.

- Nu har det stået på i lang tid, og jeg forstår godt, at vores medarbejdere har været nervøse. Forhandlingerne er i gang, og som det ser ud nu, forventer vi at kunne melde noget ud om Diagnostica før jul og om vaccineproduktionen omkring årsskiftet eller i starten af det nye år, lyder det fra SSI-direktøren.

Fakta om SSI

Siden 1902 har Statens Serum Institut (SSI) været med til at forebygge og bekæmpe smitsomme sygdomme og medfødte lidelser. I dag er Instituttet en international forsknings-, produktions- og servicevirksomhed med over 1.000 medarbejdere fordelt over mere end 20 faggrupper.

SSI er en statsvirksomhed under Sundheds- og Ældreministeriet, og varetager blandt andet følgende opgaver:

• Overvågning, rådgivning og undervisning vedrørende smitsomme sygdommes og medfødte lidelsers forekomst, forebyggelse og bekæmpelse.
  • Specialdiagnostik af infektionssygdomme samt autoimmune, medfødte og genetiske sygdomme.
  • Forsyningssikring af vacciner, andre biologiske produkter og diagnostika ved egenproduktion eller fremskaffelse.
  • Beredskab mod biologisk terrorisme.
  • Forskning og udvikling på internationalt niveau inden for Instituttets aktivitetsområder, herunder drift af Danmarks National Biobank.
  • Indsamling og formidling af data om befolkningens sundhedstilstand og data vedrørende aktivitet, økonomi og kvalitet i sundhedsvæsenet.
  • Koordinering af it-understøttelsen i sundhedsvæsenet samt drift og udvikling af sundheds–it systemer i ministerområdet.
Læs mere på www.ssi.dk

SSI

Statens Serum Institut blev grundlagt i 1902 for at udvinde serum fra heste som behandling for difteri. Siden har instituttet på Amager været med til at redde liv verden over ved blandt andet at udvikle og afprøve en kighostevaccine og tuberkulose-vaccinen BCG. I dag har SSI stadig et forskerhold, der arbejder på udvikle helt nye vacciner mod bl.a. tuberkulose, og de bliver på instituttet, selv om vaccineproduktionen sælges fra, oplyser SSI. Foto: SSI

Politik Tillidsrepræsentant HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK