SSI ramt af personaleflugt: Irske børn fik ikke deres vaccine

06. november 2015  |  HK Stat  |  Dansk Laborant-Forening  |

Den lammede vaccineproduktion på Statens Serum Institut har blandt andet ramt 50.000 irske børn, der ikke har fået den planlagte vaccination mod den livstruende sygdom. Flere lande er påvirket.

I de senere år har der flere gange været så stor efterspørgsel på tuberkulosevaccine på verdensmarkedet, at leverandørerne ikke har kunnet følge med.

I Danmark får børn ikke vaccine mod tuberkulose som en del af børnevaccinationsprogrammet. De fleste lande i Europa giver kun vaccinen til særlige risikogrupper, men i Irland har flere udbrud i de senere år betydet, at alle børn som udgangspunkt får en vaccine med BCG, der beskytter barnet mod flere alvorlige følger af mødet med tuberkulosesmitte.

Men irske medier har i sommeren 2015 skrevet om, hvordan det ikke var muligt at vaccinere irske babyer som planlagt, fordi den danske producent (SSI) ikke havde leveret de bestilte mængder af BCG-vaccinen.

Personaleflugt lammer vaccineproduktion

Også britiske medier har rapporteret om spædbørn, der ikke kunne få den anbefalede vaccine på grund af leveringsproblemerne hos SSI.

Storbrittannien har en af de højeste forekomster af tuberkulose i Vesteuropa. Hvert år konstaterer briterne omkring 8.000 tilfælde af tuberkulose, og de medfører omkring 350 årlige dødsfald. Derfor har manglen på vaccine også frustreret en række britiske småbørnsforældre.

SSI har licensen til Europa

Statens Serum Institut har som eneste medicinal-producent licens til at markedsføre tuberkulosevaccinen BCG i Europa, og derfor rammer det de europæiske markeder, når SSI pludselig ikke kan levere. Det bekræfter direktør for Statens Serum Institut, Nils Strandberg Pedersen.

- Vi har manglet kvalificeret arbejdskraft, og det er gået ud over leverancerne. Produktionen af vacciner til danske børn fungerer lige netop, men vores eksport af tuberkulose-vaccine og den såkaldte booster-vaccine til stivkrampe, difteri og kighoste er ramt. Der er ikke nogen tvivl om, at det har medført meget store ulemper for vores kunder i Europa og Sydamerika, siger Nils Strandberg Pedersen.

Han forklarer, at produktionen af BCG-vaccine generelt er følsom, da det er en biologisk proces. Andre producenter oplever derfor også produktionsproblemer.

- Der er ikke mange producenter i verden, der fremstiller den, og vaccinen har begrænset holdbarhed. Derfor kan der på verdensplan opstå mangel af vaccinen, tilføjer SSI-direktøren.

Den mest dræbende sygdom

I Danmark har mange nærmest glemt sygdommen, men tuberkulose florerer stadig i Grønland. Og mange steder i verden er "de fattiges sygdom" stadig en dødelig trussel.

Verdenssundhedsorganisationen WHO fremlagde i sidste uge en ny rapport, hvor de påpeger, at tuberkulose nu er årsag til lige så mange dødsfald på verdensplan som HIV/Aids.

I Irland blev det i september muligt at skaffe i hvert fald 40.000 doser tuberkolosevaccine fra en canadisk leverandør, skriver BBC News. Det britiske statsmedie meddeler ikke, hvilke lande der også bød ind på den vaccine. Og hvem der gik forgæves.

SSI havde inden produktionen blev ramt af personaleflugt, cirka 10 procent af verdensmarkedet for BCG-vaccine.

Tuberkulose dræber lige så mange som HIV

Kampen mod tuberkulose (TB) hjælper. Dødsraten for sygdommen er næsten halveret siden 1990. Men TB er nu på niveau med HIV/Aids som de to førende dødsårsager på verdensplan. Sådan konkluderer verdenssundhedsorganisationen WHO i sin Global tuberculosis report 2015, der blev præsenteret i Washington den 28. oktober. I alt døde 1.5 millioner mennesker i 2014 som følge TB, og de fleste kunne have været reddet med den rigtige behandling, konkluderer WHO.

Kilde: WHO

Politik HK-medlemmer

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK