Uddannelse har givet jobmuligheder

06. november 2015  |  MidtVest  |

Helle Toftgaard og Annette Aagaard Andersen (til højre).

Undervejs i uddannelsesforløbet fortalte Annette Aagaard Andersen (til højre)  sin tandlæge, Helle Toftgaard fra ALFA tandlægeklinik i Viborg (til venstre), hvad hun var i gang med. Snakken førte til, at hun 2. november er startet i fire ugers virksomhedspraktik på tandlægeklinikken, og går praktikken godt, vil hun blive ansat.

Et uddannelsesforløb på Handelsskolen Viborg, som HK MidtVest står bag, har givet ledige HK'ere nye jobmuligheder. Nu har de bevis på, at de har speciale i økonomi.

- Det har været hammer godt at være på uddannelse, og jeg kan mærke, at de kompetencer, jeg har tilegnet mig, kan bruges, fortæller Annette Aagaard Andersen, der er én af eleverne.
Annette, der er fra Vridsted uden for Skive, startede i foråret sammen med 21 andre på uddannelsesforløbet, som Jobcenter Viborg, HK MidtVest og Handelsskolen Viborg, der er en del af uddannelsesinstitutionen Mercantec, står bag.
I løbet af 19 uger har Annette  fået uddannelsesbevis inden for kontoruddannelsen med speciale i økonomi. Forløbet sluttede fredag 30. oktober.
Annette Aagaard Andersen, der er 54 år, er oprindelig uddannet salgsassistent men har i mange år arbejdet på kontor.
- Jeg har 20 års erfaring men har aldrig fået papir på mine kompetencer, så da jeg for knap to år siden blev ledig, var det svært at finde et nyt kontorjob, så kurset var lige, hvad jeg gik og drømte om, fortæller hun.
Annette har i løbet af uddannelsen været i en måneds praktik hos Kilde A/S Automation i Skive, hvor hun har arbejdet med løn og bogføring af varekøbsfakturaer, og fagprøven - den afsluttende skriftlige opgave på uddannelsen - kom til at handle om, hvordan faktureringsproccessen kunne forbedres. En opgave, hun fik 10 for, da hun forsvarede den til den mundtlige eksamen.
Undervejs i forløbet fortalte Annette sin tandlæge, Helle Toftgaard fra ALFA tandlægeklinik i Viborg, hvad hun var i gang med. Snakken førte til, at hun 2. november er startet i fire ugers virksomhedspraktik på tandlægeklinikken, og går praktikken godt, vil hun blive ansat.
- Jeg har tidligere kun haft klinikassistenter, men da der er mange kontormæssige opgaver, tænkte jeg, at jeg ville kunne bruge en medarbejder med Annettes profil til at lave bogføring, løn, passe reception, opdatere hjemmeside med mere, fortæller tandlæge Helle Toftgaard, der ejer ALFA tandlægeklinik.
- Som arbejdsgiver synes jeg, at uddannelsesforløbet, Annette har været igennem, har været rigtigt fint. Jo flere kvalifikationer, man har, jo bedre er mulighederne for at passe ind på en arbejdsplads, siger hun.
Baggrunden for kurset har været, at både HK MidtVest og Jobcenter Viborg har oplevet stor efterspørgsel efter HK’ere, der kan noget med økonomi. Både gennem jobannoncer og henvendelser fra private virksomheder, vikarbureauer og offentlige institutioner bliver der efterspurgt medarbejdere med økonomi og bogholderi som baggrund.
Annette Aagaard Andersen er da heller ikke den eneste elev fra forløbet, som har fået job. Ud af de 22 elever, som startede på forløbet i foråret, fandt fem arbejde undervejs. Og af de 14, som kom til den afsluttende fagprøve, har tre fået job.
Ud over Annette Aagaard Andersen er 33-årige Anita Adler Rasmussen fra Karup blandt de tre. Hun er blevet ansat hos MBR Auto i Vildbjerg, hvor hun var i praktik, og skal tage sig af alt bogholderi. Stillingen er dog kun på 25 timer om ugen, hvorfor hun får supplerende dagpenge.
- Det kan helt klart betale sig at videreuddanne sig. Uddannelsesforløbet har givet mig flere muligheder, og det bliver ikke det sidste. Forløbet har givet mig mod på mere, siger Anita.

Torben Jensen, der er uddannelsesleder på Handelsskolen Viborg, fortæller, at skolen grundet succesen overvejer at udbyde endnu et forløb for ledige HK’ere, men der er ikke planlagt noget konkret endnu. Også hos HK MidtVest er man positiv over for et nyt uddannelsesforløb, siger formand Karin Østerby.

Deltagerne på kurset har fået hinanden som netværk, og det er erfaringen fra tidligere forløb, at de bevarer forbindelsen med hinanden.

Kontoruddannet med speciale i økonomi

Forløbet har været bygget op af enkeltfag fra erhvervsuddannelserne og AMU og er blevet afviklet som GVU – det vil sige grundlæggende voksenuddannelse.

Efter en kompetencevurdering har deltagerne fået bevis for den del af uddannelsen, de allerede kan, og for den del, uddannelsesforløbet rummer.

Fagene på uddannelsesforløbet har været mange men har givet merit til de specialefag, som hovedforløbet økonomi på Handelsskolen normalt indeholder. De er: Moms og afgifter, bogføring, registrering og likviditet, budgettering, økonomistyring 1 og årsregnskaber for selskaber.

Der har været indlagt fire ugers praktik i forløbet, der er blevet sluttet af med en fagprøve, hvor deltagerne ved en eksamen skulle forsvare en skriftlig opgave.
Mens deltagerne har været i gang med forløbet, har de haft mulighed for at modtage dagpenge eller kontanthjælp.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK