Asylstrøm presser nordiske socialarbejdere

11. november 2015  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen |  Lars Brandstrup Nielsen

Alle nordiske lande oplever en hidtil uset tilstrømning af asylansøgere, og ingen af landene har for alvor magtet opgaven. Flere steder er systemet tæt på kollaps, og uden frivillige ville situationen være katastrofal, beretter HK Kommunals formand for socialområdet.

De mange asylansøgere, der søger tilflugt i de nordiske lande, udgør i den grad en udfordring for socialarbejderne, der i forvejen var hårdt pressede. Sådan lyder det fra den fællesnordiske konference for socialarbejdere, ’Nordiske Socionomers Samarbejdskomite’ (NSSK), der for nylig blev afholdt på Åland.

En af deltagerne på konferencen var områdeformand for socialområdet i HK Kommunal, Per Støve, der har været vidne til rystende historier fra vores nabolande. Om systemer, der er tæt på kollaps. Og om hårdt pressede socialarbejdere.

- For eksempel har man i Sverige mange asylansøgere, som man efter registrering lader rejse videre i landet uden fast opholdssted. Det sker, hvis asylansøgerne har familie eller kontakter andre steder i Sverige end i de ni kommuner, hvor man har modtagecentre, fortæller Per Støve.

Skæv svensk fordeling

Han tilføjer, at man i Sverige - i modsætning til i Danmark - ikke har kommunale kvoter. Det betyder, at nogle svenske kommuner tager rigtig mange asylansøgere, mens andre nærmest ingen flygtninge har.

Derfor klumper asylansøgerne sig sammen i de kommuner, hvor andre er søgt til, og arbejdspresset for socialarbejderne er ifølge Per Støve derfor enormt. Han henviser til, at Sverige har modtaget over 100.000 flygtninge alene i 2015 heraf godt 10.000 uledsagede mindreårige.

Frivillige leverer

I resten af Norden er billedet nogenlunde det samme. I Norge har systemet reelt været brudt sammen i flere uger. Asylansøgerne har sovet på gaden eller i parker, fordi der var dages ventetid på registrering. Kun ved frivilliges indsats fik de mad og vand, og der blev givet hjælp til syge og børn.

- I det hele taget er det kendetegnende i alle lande, at uden frivillige ville situationen være helt katastrofal, siger Per Støve, der mærkede stor ros og endnu større taknemmelighed over for den frivillige indsats blandt sine nordiske kolleger på konferencen.

Fagligheden skal sikres

Områdeformanden peger imidlertid også på, at det ikke er uden problemer, at frivillige bliver så vigtige for at kunne løse opgaven.

- For hvordan sikrer man fagligheden, når man til tider har med dybt traumatiserede mennesker at gøre, spørger Per Støve, der også efterlyser mere støtte til de frivillige, der ofte knokler uden hverken støtte eller rådgivning fra fagpersoner.

Deltagerne på konferencen for de nordiske socialarbejdere enedes om en udtalelse, der opfordrer de nordiske lande til at leve op til deres ansvar og sikre en anstændig asylbehandling af de mange flygtninge. Udtalelsen er sendt til de ansvarlige politikere i de respektive lande.

Nyt netværk på vej

HK Kommunal er ved at starte et netværk op for medlemmer, der arbejder på integrationsområdet. Håbet er, at man i netværket kan sparre, udveksle erfaringer og sætte problemstillinger på dagsordenen, som HK kan løfte politisk.

Du finder netværket, der kun er for medlemmer af HK, lige her.

Social og beskæftigelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK