Få et gratis løntjek

11. november 2015  |  Nordjylland  |  Bemærk: Denne artikel er mere end et år gammel og kan indeholde forældet information

HK Nordjylland sætter 12. november fokus på løn og tilbyder at tjekke din lønseddel.

Da salgsassistent Katia Wickberg fik tjekket sin lønseddel hos HK Nordjylland, viste det sig, at hun havde 47.000 kroner til gode hos sin arbejdsgiver.

Lønnen var forkert og hun manglede indbetalinger til sin pensionskonto.

Katia Wickberg er imidlertid ikke den eneste, der oplever fejl på lønsedlen. Det gør faktisk mere end halvdelen af danske lønmodtagere, viser en undersøgelse.

Derfor sætter HK Nordjylland nu fokus på lønsedler og tilbyder et gratis tjek.

Torsdag 12. november kan du på alle HK Nordjyllands kontorer få tjekket din lønseddel. Det gælder også kontoret i Frederikshavn, der normalt holder lukket om torsdagen, men ekstraordinært er åbent denne dag kl. 9-15 for løntjek. Det er bare at møde op i åbningstiden og medbringe lønsedler, ansættelsespapirer og eventuel arbejdsplan. Det er ikke nødvendigt at bestille tid.

Fejl opdages tilfældigt
HK Nordjylland oplever ikke sjældent fejl i medlemmers lønsedler. Men ofte bliver fejlene opdaget ved rene tilfældigheder.

- Når medlemmer kommer i fagforeningen af helt andre grunde end løn, finder vi ofte fejl i lønudbetalingen, når vi tjekker løn- og arbejdsforhold, siger faglig chef i HK Nordjylland Claus Gade Hansen.

- Mange tager for givet, at de får den løn, de har krav på. Man forventer, at der er styr på tingene og at it-lønsystemerne sikrer mod fejl. Virkeligheden er desværre en anden. Derfor er det en god idé at tjekke sin lønseddel eller få fagforeningen til det, hvis man er usikker.

- Løn, tillæg, bidrag til pension osv. afhænger af overenskomsten. I HK er vi – som overenskomst-fagforening – eksperter i regler og aftaler og kan derfor hurtigt spotte, om beløbene på lønsedlen er korrekte, siger Claus Gade Hansen.

Medlemmer af HK Nordjylland altid er velkomne – og ikke kun i november – til at få tjekket lønsedler, tilføjer han.

HK Nordjyllands løntjek er led et en stor kampagne, hvor fagforeninger under LO og FTF i november indbyder medlemmer til lønseddel-tjek.

Lønsedlerne var fulde af fejl

Løn, tillæg, pension, feriefridage… alt var forkert. HK sikrede Katia 47.000 kroner i efterbetaling.

Læs Katias historie

Problemer med login?