Hver fjerde dansker har oplevet mobning på arbejdspladsen

11. november 2015

Hver fjerde dansker har oplevet mobning på jobbet, og hver niende har været sygemeldt på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det viser en ny undersøgelse fra HK, som nu kræver handling på området.

Rimelige lønforhold, ret til fem ugers ferie og betalt barsel er nogle af de arbejdsgoder, som danskerne har vænnet sig til at tage for givet. Men det halter stadig, når det kommer til det psykiske arbejdsmiljø.

En ny undersøgelse, som HK har fået foretaget blandt knap 2.000 danskere gennem Epinions Danmarkspanel, viser, at 26 procent af danskerne har oplevet mobning på deres arbejdsplads, og 11 procent af danskerne har været sygemeldt på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø.

”Vi ved, at dårligt psykisk arbejdsmiljø i sidste ende kan føre til sygemeldinger. Derfor er det enormt vigtigt at være opmærksom på problemer som mobning, lav social støtte, lav indflydelse og høje krav i arbejdet, så der kan gribes ind i tide”, siger arbejdsmiljøforsker Malene Friis Andersen, ph.d. og autoriseret psykolog fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Dårligt forhold til kollegerne får os til at skifte jobs

Dårligt kollegaskab behøver dog ikke at være i form af mobning, før det kan mærkes på arbejdsglæden. HK’s undersøgelse viser nemlig, at knap to ud af fem danskere betragter et generelt dårligt forhold til kollegaerne som en væsentlig årsag til mistrivsel på jobbet. Og syv ud af ti siger, at de kunne finde på at forlade deres job, hvis de ikke har det godt med kollegaerne. Derfor er der behov for handling, siger Mette Kindberg, der er næstformand i HK:
”Godt psykisk arbejdsmiljø er noget, vi skaber sammen. Det handler om at arbejde sammen, om at have tillid til hinanden og om at føle sig retfærdigt behandlet. Ledelsen har det overordnede ansvar. Men som medarbejder kan du bidrage. For eksempel ved at være opmærksom på dine kolleger og sige fra og bakke op, når du oplever problemer”.

Dårlige chefer er den største årsag til mistrivsel

Det er dog ikke kun dårlige kollegaer, der skaber negativ stemning. Hele 56% af danskere mener nemlig, at dårlige chefer gør det surt at gå på arbejde.
Mette Kindberg mener derfor, at virksomhederne skal pålægges at få mere rådgivning om psykisk arbejdsmiljø, om mobning og om, hvordan man undgår, at ansatte går ned med stress. Og så foreslår HK, at man udvikler en ”stresspakke”, så stressramte hjælpes hurtigt tilbage i job.

”Forebyggelsen starter ved chefen, men det er vigtigt, der bliver taget hånd om dem, der, trods alle gode hensigter, alligevel går ned med stress. På samme måde som man har hjertepakker og kræftpakker, bør der findes stresspakker, til stressramte,” siger Mette Kindberg.

Arbejdsmiljø