Klinikassistenter slog egen rekord

12. november 2015  |  HK Kommunal  |  Lars Friis

Med 470 deltagere var tilstrømningen til årets konference for tandklinikassistenter den største nogensinde. Fra nogle klinikker var alle HK’ere rejst til Nyborg.

”Kerneopgaverne – nu og i fremtiden” lød overskriften på den konference, som 6.-7. november fik op mod en fjerdedel af landets tandklinikassistenter til at rejse til Nyborg. 470 deltagere var et rekordhøjt antal på konferencen, der afvikles hvert andet år, og områdeformanden for fagområdet Sundhed/Tandklinik, Kirsten Møller Christensen, var da også begejstret:

- Det var et imponerende fremmøde, som skal ses i sammenhæng med, at vi i forvejen har et højt aktivitetsniveau i de otte netværk på tandplejeområdet. Mere end 300 har været til et netværksmøde i løbet af 2015, fortæller Kirsten Møller Christensen, der i 1997 blev formand for det, der dengang hed "Tandklinikassistentudvalget" under HK Kommunal.

Hun konstater, at medlemmernes engagement i faget kun er vokset i de mange år, hun har været aktiv på området, og hun er glad for, at den nye netværksstruktur understøtter de mange og alsidige aktiviteter.

- De 12 netværksledere har været meget aktive i forbindelse med konferencen, og det er i høj grad dem, der har formet det spændende indhold, der tiltrak så mange deltagere. Jeg har hørt, at nogle klinikker valgte at lukke, så alle klinikassistenter kunne komme af sted.

Begejstrede deltagere

I løbet af de to dage nåede deltagerne omkring emner som kerneopgaver, retsodontologi, fagetik, uddannelse og "fremtidens kommunale klinikassistent". Fire workshops handlede om kvalitet i tandplejen, arbejdsglæde, den kommunale special- og omsorgstandpleje for voksne samt sårbare børn og unge. Det sidste emne trak flest deltagere og vil i et kommende nummer af Kommunalbladet blive emnet for en særskilt artikel.

I skrivende stund har 230 deltagere udfyldt et evalueringsskema. Af dem har 90 procent tilkendegivet, at de "i høj grad" fik indfriet deres forventninger til konferencen.

"Jeg er imponeret over følelsen af fællesskab om fag og identitet" og "super skønt, dejligt at møde sine 'kollegaer' fra andre kommuner," skriver to af de begejstrede deltagere i deres kommentarer.

Du kan finde materiale fra konferencen her

Vi har også samlet en masse billeder fra dagene i Nyborg på HK Kommunals Facebook-side

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK